وظایف تکنسین داروخانه چیست؟

وظایف تکنسین داروخانه چیست؟

وظایف تکنسین داروخانه چیست؟

هر بار به داروخانه مراجعه می‌کنید و نسخه‌ای همراهتان می‌برید، داروساز مراحلی را طی می‌کند تا مطمئن شود داروی درستی را با دز مناسب به شما بدهد. اما آیا می‌دانستید یک نفر دیگر پشت صحنه وجود دارد تا کار داروخانه به درستی پیش برود؟ تکنسین داروخانه در کنار داروسازان کار می‌کند و به آن‌ها در همه کارهای روزانه داروخانه از بررسی داروها تا حفظ سوابق بیمار کمک می‌کند تا همه چیز به خوبی پیش برود.

فرق تکنسین داروخانه با داروساز

برای یک مشتری معمولی داروخانه، فرق بین تکنسین داروخانه و داروساز مشخص نیست. هردوی آن‌ها پشت کانتر داروخانه کار می‌کنند تا به شما کمک کنند نسخه‌تان را دریافت کنید اما واقعیت این است که وظایفشان متفاوت است. یک داروساز برای یادگیری دانش مربوط به دارو، آموزشی دقیق می‌بیند تا بتواند دستور نسخه را به طور کامل بررسی کند و توصیه‌های مربوط به مصرف دارو را ارائه کند. آموزش تکنسین دارو در هر داروخانه‌ای متفاوت است.

مسئولیت‌های آن‌ها معمولاً شامل کارهای روزانه داروخانه مثل ارائه خدمات به مشتری، پردازش نسخه‌های نوشته شده در دفترچه بیمه و پر کردن نسخه‌ها می‌شود.

چشم‌انداز شغلی تکنسین داروخانه به چه شکلی است؟

طبق گفته انجمن داروسازان سیستم بهداشتی آمریکا ASHP، این یک حرفه پر متقاضی است. از آنجایی که داروخانه‌ها خدمات درمانی خود را با افتتاح کلینیک‌های چند دقیقه‌ای و ارائه واکسن آنفولانزا گسترش می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود که فرصت‌های شغلی تکنسین داروخانه در 10 سال آینده رشد بسیار خوبی داشته باشد.

خب، چطور می‌شود تکنسین داروخانه شد و چنین کسی، روزش را چطور سپری می‌کند؟ در ادامه پاسخ همه سؤالاتتان را خواهیم داد.

چطور می‌توانید تکنسین داروخانه شوید؟

اگر به کار در داروخانه علاقه دارید، تکنسین داروخانه شدن، می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر وارد این حوزه کاری شوید. طبق دفتر آمار کار آمریکا، مدرک دیپلم دبیرستان تنها مدرک مهم و اجباری برای تکنسین داروخانه شدن است. اگرچه برخی تکنسین‌ها در مدارس فنی حرفه‌ای ثبت نام می‌کنند تا مدرک تخصصی این کار را بگیرند اما لزوماً نیازی به آن نخواهید داشت. بسیاری از تکنسین‌های داروخانه با به دست آوردن تجربه در داروخانه به چنین سمتی می‌رسند و این چیزی است که در داروخانه به آن‌ها آموزش داده می‌شود. البته باز بسته به جایی که در آن می‌خواهید مشغول به کار شوید، این موضوع فرق می‌کند.

مقاله مرتبط   استخدام تکنسین کاشت مو در ایران چه شرایطی دارد؟

تکنسین‌های داروخانه، کجا کار می‌کنند؟

تکنسین داروخانه فقط در داروخانه محله شما کار نمی‌کند. آن‌ها همچنین در بیمارستان‌ها، برخی فروشگاه‌ها، شرکت‌های پرستاری، زندان، داروخانه بیمارستان دامپزشکی و داروخانه‌های اینترنتی کار می‌کنند. هر جایی که بتوانید نسخه‌ای ببرید، احتمالاً تکنسین داروخانه‌ای خواهید دید که پشت پیشخوان ایستاده و منتظر شماست.

دوره تکنسین داروخانه

بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، بیشتر تکنسین‌ها لازم است بتوانند شیفت‌های طولانی و حتی به صورت شبانه‌روزی هم کار کنند. خصوصاً در داروخانه‌هایی که شبانه‌روزی است

یک تکنسین داروخانه چه کار می‌کند؟

وظایف تکنسین داروخانه مختلف و زیاد است. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره‌هایی کرده‌ایم که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید:

  1. وارد کردن سفارش نسخه‌ها در سیستم کامپیوتری داروخانه
  2. اندازه‌گیری، شمارش و همچنین دسته‌بندی داروها
  3. بسته‌بندی و برچسب زدن نسخه‌ها
  4. بررسی موجودی داروها
  5. تأیید اطلاعات بیمه
  6. و ارائه خدمات به مشتری از طریق پاسخگویی به تلفن، جمع‌آوری هزینه‌ها و ارجاع مشتری به داروساز برای سؤالات دارویی

یک تکنسین داروخانه تحت نظر مستقیم داروساز کار می‌کند و اگرچه برخی از این تکنسین‌های داروخانه خودشان به داروساز تبدیل می‌شوند، اما بیشترشان انتخاب می‌کنند که تخصصشان را با ادامه تحصیل در اتوماسیون دارویی یا سیستم اطلاعات سلامتی ادامه دهند. آن‌ها همچنین ممکن است نقش ناظر یا سرپرست را برای نظارت روی کار دیگر تکنسین‌ها در داروخانه‌ها بر عهده بگیرند.

به خاطر الزامات شغلی، تکنسین‌های داروخانه معمولاً لازم است که خدمت محور، دارای مهارت‌های قوی بین فردی، ریاضیات و مهارت‌های سازمانی و دارای دید قوی برای مشاهده جزئیات باشند. در ماه می سال 2018، متوسط حقوق سالانه تکنسین داروخانه برای شغل تمام وقت، 32700 دلار بود. اگر از کمک کردن به مردم لذت می‌برید و دوست دارید در صنعتی کار کنید که امکان رشد برایتان دارد، تکنسین داروخانه بودن، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

مقاله مرتبط   تکنسین داروخانه کیست؟

دلتان می‌خواهد تکنسین داروخانه باشید؟ 

در این مطلب به معرفی تکنسین داروخانه و کارها و وظایفی که بر عهده او است در سایت مرکز سلامت ایران، پرداختیم. برای شناخت بیشتر درباره این شغل می‌توانید جستجویی در اینترنت بکنید و ببینید یک تکنسین داروخانه دقیقاً چه کار می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد کاری که می‌کنید به شما امکان پیشرفت بدهد و جایگاهتان را مدام جابجا کند، تنها کافی است سراغ این کار بروید. می‌توانید تجربه خودتان را با کار کردن در داروخانه‌های مختلف بیشتر کنید تا این که بتوانید سمت مهم‌تری در داروخانه به دست بیاورید. برای هر کاری اول از همه باید علاقه‌اش را پیدا کنید. آیا شما در خودتان می‌بینید که یک تکنسین داروخانه باشید؟ اگر می‌بینید، پس تردید نکنید و از همین حالا دست به کار شوید!مرکز سلامت ایرانیان

مرکز سلامت ایرانیان

4.7/5 - (7 امتیاز)
نوشته قبلی

وظایف کمک بهیار چیست؟

نوشته بعدی

همه چیز درباره FIT و FUT

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها