انواع پوست و نحوه مراقبت از آن

انواع پوست و نحوه مراقبت از آن

انواع پوست و نحوه مراقب از آن

آیا می‌دانید که واقعاُ چه نوع پوستی دارید؟ شاید بدانید که پوست‌تان خشک، چرب یا حساس است. شاید هم در تشخیص نوع پوست اشتباه کرده باشید. دانستن نوع پوست بسیار مهم است. خرید محصولات مراقبت پوستی که برای پوست شما طراحی نشده‌اند، نه تنها مفید نخواهند بود بلکه ممکن است باعث بدتر شدن خشکی، جوش‌ها و دیگر مشکلات پوستی شود. حتی در مورد ترفند‌های معروف که در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌بینید نیز همین گونه است. برخی ترفندها ممکن است برای نوع پوست شما مناسب نباشند و باعث بدتر شدن مشکلات بشوند. پس در قدم اول اگر می‌خواهید روش های مراقبت از پوست موثر واقع شوند، باید نوع پوست خود را بشناسید.

انواع پوست شامل معمولی، خشک، چرب و مختلط می‌شود. نوع پوست هر فرد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و قابل تغییر نیست. اما برای بهبود شرایط کنونی پوست‌تان راه‌های بسیاری وجود دارد. روش‌های جوانسازی پوست یا شیوه‌های آبرسانی پوست از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانند باعث بهبود شرایط پوست‌تان بشوند.

  1. پوست معمولی (Normal)

اصطلاح علمی برای این نوع، «یودرمیک» است. منظور از «معمولی» این است که پوست در حالت تعادل نسبی قرار دارد. البته ممکن است ناحیه‌ی T (شامل پیشانی، چانه و بینی) در افراد با پوست معمولی کمی‌ چرب‌تر باشد؛ اما به طور کلی پوست معمولی از نظر رطوبت و چربی به این شکل است که پوست نه خشک است و نه چرب.

تشخیص پوست معمولی

  • منافذ پوستی ریز
  • خونرسانی مناسب
  • بافت اسفنجی، صاف و لطیف
  • بدون قرمزی
  • رنگ صورتی شاداب و یکدست

این نوع پوست معمولاً حساس نمی‌شود ولی با افزایش سن ممکن است به سمت خشکی برود. پوست معمولی می‌تواند کم آب هم بشود که با خشک شدن متفاوت است. در این صورت برای بهبود شرایط به روش‌های آبرسانی نیاز است.

  1. پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که کمتر از حد معمول چربی (سبوم) تولید کند. با کاهش تولیدات سبوم، لایه‌ی چرب محافظتی روی پوست نازک شده و نمی‌تواند رطوبت را به خوبی حفظ کند. اصطلاح علمی این نوع پوست «زروسیس» نام دارد و از نظر شدت بین افراد مختلف متفاوت است، در حدی که گاهی به سختی قابل تشخیص است.

پوست خشک به شکل چشمگیری در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است و تمامی انواع پوست با افزایش سن به سمت خشکی می‌روند. مشکلات ناشی از پوست خشک بسیار شایع‌ هستند و حدود ۴۰٪ از افرادی که متخصص پوست مراجعه می‌کنند، از این مشکلات رنج می‌برند.

تشخیص پوست خشک

پوست خشک طیف وسیعی از پوست کمی خشک‌تر از پوست معمولی تا پوست‌های بسیار خشک و شکننده را شامل می‌شود.

برای تشخیص پوست خشک به نکات زیر دقت کنید:

  • پوست کمی خشک ممکن است حس سفتی یا شکنندگی را به شما منتقل کند. ممکن است زبر باشد و گاهی خاصیت کشسانی یا الاستیسیته پوست کاهش می‌یابد.
  • پوست بسیار خشک در صورت عدم رسیدگی ممکن است زخم یا پوسته پوسته شود. همچنین گاهی سفت به نظر رسیده و دچار خارش می‌شود.
  • پوست شدیداً خشک معمولاً در بخش‌های خاصی از بدن مثل آرنج، دست، پاشنه و زانو دیده می‌شود. ضخیم شدن، ترک برداشتن، پوسته پوسته شدن و خارش از نشانه‌های آن است.
  1. پوست چرب

پوست چرب به پوستی گفته می‌شود که بیش از حد چربی (سبوم) تولید می‌کند. تولید بیش از حد سبوم، «سبوریا» نامیده می‌شود.

مقاله مرتبط   عوارض تزریق ژل

علت پوست چرب

مواردی مانند عوامل ژنتیکی، تغییرات و عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، استرس و محصولات آرایشی آکنه‌زا می‌توانند باعث ایجاد پوست چرب شوند.

تشخیص پوست چرب

برای تشخیص پوست چرب به نکات زیر دقت کنید:

  • منافذ پوستی بزرگ و قابل مشاهده
  • براق شدن پوست
  • پوست ضخیم‌تر و رنگ‌پریده است. ممکن است عروق خونی دیده نشوند.


دوره پوست و و زیبایی

برای مراقبت از پوست به نکات زیر توجه بفرمایید:

1-برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تمیز کنید

شد برس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های ایجاد کننده‌ی انواع آلودگی باشد، با وجود این، ۷۲درصد زنان هرگز برس و اسفنج آرایشی خود را نمی‌شویند. هر دو یا سه هفته یک بار باید برس و اسفنج‌های آرایشی خود را بشویید.چند قطره مایع تمیزکننده‌ی صورت یا شامپو را با مقداری آب‌ِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کنید و برس‌های خود را در لیوان تکان دهید تا تمیز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشویید، به آرامی تکان بدهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.

2-آجیل بخورید

با توجه به مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند که موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید و از فواید خوردن این مغزهای خوشمزه بهره‌مند شوید.

3-گوشی تلفن همراه‌تان را تمیز نگه‌ دارید

همین گوشی تلفن همراه که همیشه دست‌مان است و آنرا زمین نمی‌گذاریم، می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی و متروی شلوغ هم آلوده‌تر باشد. در واقع صفحه‌ی شیشه‌ای تلفن همراه، بله همین صفحه‌ی لمسی مورد علاقه‌ی ما حتی می‌تواند از وقتی‌که کسی توی صورت‌مان عطسه می‌کند هم میکروب بیشتری منتقل کند. می‌دانم این واقعیت بسیار ترسناک است اما وقتی با تلفن حرف میزنیم میکروب‌ها به سمت گونه‌ها و فک ما حرکت می‌کنند و باعث جوش زدن و تحریک پوست صورت می‌شوند. پس برای تمیز نگه‌داشتن گوشی موبایل و البته صورت‌، چندین بار در روز گوشی‌تان را با دستمال ضدعفونی‌کننده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید

4-به اندازه‌ی کافی بخوابید

داشتن خواب کافی، موضوع مهمی برای سلامت بدن، به خصوص پوست است.کم‌خوابی و بی‌خوابی، گردش خون را پایین می‌آورد و باعث می‌شود پریده‌رنگ‌ به نظر برسید. از طرفی شب‌هنگام بهترین زمان بازسازی سلول‌های پوست است بنابراین اگر می‌خواهید پوست خود را با مواد مغذی و آب‌رسان تغذیه کنید، بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید.

5-منافذ باز و ریز پوست را لایه‌برداری کنید

جای تعجب دارد که چطور منافذ به این ریزی می‌توانند این همه مشکل‌ساز شوند تا جایی که متداول‌ترین مشکلات پوستی در خانم‌ها مربوط به همین منافذ کوچک پوست است. امیری توضیح می‌دهد «وقتی منافذ ریز پوست با آلودگی، چربی، سلول‌های مرده‌، کراتین و پروتئین‌هایی که روی سطح پوست زندگی می‌کنند پر شوند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. پس این منافذ را ببندید تا کوچک‌تر شوند. برای تمیز کردن و بستن منافذ باز پوست، روزانه و به طور مرتب پوست را با موادی مثل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک، از اجزای ثابت ژل‌های درمان‌ آکنه، لایه‌برداری کنید. می‌توانید برای لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست با دستگاه میکرودرم هر یکی دو هفته به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از بازتر شدن منافذ پوست با بالاتر رفتن سن باید پوست‌ را از آسیب اشعه‌ی آفتاب حفظ کنید. آسیب ناشی از نور آفتاب، کلاژن را تخریب می‌کند که می‌تواند باعث بازتر شدن منافذ پوست شود.

مقاله مرتبط   ساختمان تارهای مو

6-پوست گردن و بالای سینه را نادیده نگیرید

بسیاری از ما تصور می‌کنیم منظور از از پوست فقط پوست صورت است و زمانی‌که به چانه می‌رسیم دیگر گردن و سینه را فراموش می‌کنیم و البته پوست این ناحیه از بدن‌ هم با چروک‌شدن، ضعیف‌شدن و لکه‌های پوستی که ناچار می‌شویم زیر یقه‌ی لباس پنهان‌شان کنیم انتقام می‌گیرد. این ناحیه، دارای پوستی نازک و حساس، بدون ذخیره‌ی خونی فراوان است پس به این راحتی‌ها التیام نمی‌یابد. علاوه‌ بر این، همیشه یادمان می‌رود به این قسمت از پوست کرم ضد آفتاب بزنیم. پوست گردن و سینه هم نیازمند همان محصولاتی است که برای صورت‌ به کار می‌برید اما از مقدار کمی از محصولات دارای مواد فعال‌تر مثل رتینول و انواع اسیدها استفاده کنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست‌ این ناحیه شوند.

7-قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید

باقی ماندن آرایش و آلودگی روی پوست نه تنها منجر به خشکی پوست می‌شود بلکه کاری می‌کند پوست‌تان شوره بزند (همان پوسته‌های سفیدی که گاهی روی پوست صورت حس می‌کنید. مواد آرایشی حاوی نوعی مولکول قندی است که می‌تواند موجب رشد قارچ‌ها در طول شب بشوند. فراموش نکنید آرایش چشم‌ را نیز خوب پاک کنید. باقی ماندن آرایش چشم، موجب جوش ‌های اطراف چشم، خارش و پدید آمدن جوش‌های ریز سفید موسوم به کیست میلیا می‌شود. برای پاکسازی چشم از مواد آرایشی می‌توانید از انواع پاک‌‌کننده‌های آرایش چشم که در بازار وجود دارد، استفاده کنید.

8-زیاد آب بنوشید

آب سمومی که موجب التهاب و قرمزی می‌شوند از بین می‌برد. آب کافی، به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست کمک می‌کند و مانع کمبود رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می‌شود. آب، اسید هیالورونیک را که بطور معمول در پوست وجود دارد افزایش می‌دهد و پوست را شاداب نگه می‌دارد. بر اساس توصیه  متخصصان باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید. اگر فعالیت‌تان زیاد است یا در مناطقی با آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنید حتما به آب بیشتری نیاز دارید. برای طعم دادن به نوشیدنی‌تان و تسکین پوست‌ می‌توانید یک جوشانده‌ی تسکین‌دهنده و ضدالتهاب مثل بابونه یا نعنا را هم امتحان کنید.

 

9-به جوش‌های صورت‌تان دست نزنید

تحریک پوست صورت با دست حتی اگر به آرامی هم باشد ممکن است به پوست آسیبی همیشگی بزند. بیمارانی که بدون استفاده از دارو پوست‌شان بهتر شده چرا؟ چون عادت دستکاری پوست صورتشان را ترک کرده‌اند. هر بار جوشی را تحریک می‌کنید، پوست دچار آسیب و التهاب می‌شود. از طرفی باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند، غدد چربی را تحریک می‌کنند و موجب آسیب‌های شدیدتری می‌شوند و چه اتفاقی می‌افتد؟ جوش‌ها بیشتر می‌شوند، پوست تغییر رنگ می‌دهد، لک و زخم می‌شود. پس دفعه‌ی بعدی که حس کردید صورت‌تان پر از جوش است در قدم اول، به جای دستکاری آن سراغ افراد متخصص بروید و اجازه دهید افراد کارکشته به پاکسازی صورت‌تان بپردازند.

به این post امتیاز دهید
نوشته قبلی

دستیار دندانپزشک کیست؟

نوشته بعدی

کاشت مو FIT

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها