بلاگ

معتبرترین مدرک کاشت مو را بشناسید

معتبرترین مدرک کاشت مو را بشناسید

گرفتن معتبرترین مدرک کاشت مو و به دست آوردن تجربه در پیوند مو راهی برای شما است که دوست دارید تخصصی بیاموزید که هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد. موسسه‌های گوناگونی دوره‌های آموزش پیوند مو را برگزار می‌کنند و در پایان دوره گواهی پایان موفقیت‌آمیز دوره را به شما می‌دهند. اما در این دوره‌ها چه مطالبی آموزش داده می‌شود و مدرک آنها چه سودی برای شما دارد؟

با ما همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

دوره آموزش کاشت مو چیست و معتبرترین مدرک کاشت مو کدام است؟

دوره آموزشی کاشت مو روش‌های پیوند مو را به شما که دوست دارید در زمینه پیوند مو تخصص پیدا کنید، آموزش می‌دهد. شما در این دوره مطالب تئوری بسیاری فرا می‌گیرید تا با سازوکار رویش مو، دلایل ریزش مو، راهکارهای تقویت مو و مطالب بسیار دیگر آشنا ‌شوید. البته یادگیری پیوند مو با مطالب تئوری پایان نمی‌یابد.

در بخش عملی، شما در ابتدا با پیوند مو بر روی ماکت آشنا می‌شوید و پس از آن، شاهد پیوند موی واقعی بر روی مدل انسانی خواهید بود. در پایان دوره، مدرکی از موسسه آموزشی می‌گیرید که گویای شرکت شما در دوره و گذراندن آن با موفقیت است. معتبرترین مدرک کاشت مو قابلیت‌هایی دارد که یکی از آنها قابلیت ترجمه و استعلام است.

آشنایی با موسسه‌های برگزارکننده دوره آموزشی کاشت مو:

دوره‌های آموزشی پیوند مو در موسسه‌‌های خصوصی برگزار می‌شوند. مرکزی مانند مرکز ایرانیان ملل، شناخته‌شده‌تر از بقیه هستند و زمانی طولانی است که این دوره‌ها را آموزش می‌دهند. پزشکان عمومی و متخصصان پوست و مو هم برای فراگیری چنین دوره‌هایی باید در این کلاس‌ها شرکت کنند.

البته حتی دریافت معتبرترین مدرک کاشت مو هم برای شما تجربه‌ای به ارمغان نمی‌آورد. برای اینکه تکنسین پیوند موی موفقی باشید، باید ابتدا تجربه کافی به دست بیاورید.

ویژگی‌های معتبرترین مدرک کاشت مو:

همان‌طور که اشاره کردیم، کلاس‌های آموزشی کاشت مو در موسسه‌های گوناگون برگزار می‌شود و هریک از این موسسه‌ها در پایان دوره مدرکی به شما ارائه می‌کنند. اما بهتر است ویژگی‌های مدرک معتبر کاشت مو را هم بدانید:

* معتبرترین مدرک کاشت مو از سوی سازمان‌های مستقل ارائه می‌شود:

در کشور ما، مدارک معتبر شرکت در دوره کاشت مو از سوی سازمان‌های مستقل ارائه می‌شوند. گواهینامه شرکت در دوره کاشت موی مرکز ایرانیان ملل  دارای اعتبار بیشتری است. اما هیچ یک از این مدارک زیر نظر وزارت بهداشت و درمان نیستند. در سایت بعضی آموزشگاه‌ها هم نوشته شده مدرک آنها مورد تایید سازمان فنی و حرفه‌ای است. دلیل ارتباط اقدامات پزشکی با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مشخص نیست.

* معتبرترین مدرک کاشت مو قابلیت ترجمه دارد:

ممکن است قصد شما از گرفتن مدرک پیوند مو ارائه آن در خارج از کشور باشد. در این صورت باید دوره خود را در مراکز معتبری بگذرانید که مدارک آنها قابلیت ترجمه داشته باشد.

آموزش کاشت مو

دارنده معتبرترین مدرک کاشت مو چه آموزش‌هایی دیده است؟

اگر شما هم در یکی از معتبرترین دوره‌های آموزشی کاشت مو شرکت کنید، مطالب تئوری مربوط به این رشته را فرا می‌گیرید. بر روی ماکت انسانی به تمرین می‌پردازید. پس از آن، کاشت مو بر روی مدل انسانی را می‌آموزید و به‌صورت واقعی به کاشت مو می‌پردازید. در واقع، آموزش‌های پیوند مو شامل دانستنی‌های تئوری و آموزش‌های عملی است.

سرفصل‌های آموزشی دوره تکنسین کاشت مو:

با سرفصل‌های آموزشی مراکز کاشت مو که معتبرترین مدارک را ارائه می‌کنند، آشنا شوید. برخی از این آموزش‌ها تئوری و برخی نیز عملی هستند:

1- آشنایی با الگوهای ریزش موی زنانه و مردانه:

بسیاری از مردانی که شما با آنها سروکار دارید، موهای خود را به‌دلیل اختلالات ژنتیکی و با الگوی ریزش موی مردانه از دست داده‌اند. الگوی ریزش موی زنانه متفاوت با این نوع ریزش مو است. در این بخش از آموزش‌ها، با الگوهای ریزش موی زنانه و مردانه آشنا می‌شوید. معتبرترین مدرک کاشت مو تنها پس از یادگیری کامل این مطالب قابل‌دریافت خواهد بود.

2- آشنایی با آناتومی پوست و مو و چرخه رشد مو:

پیش از هرگونه آموزش عملی، شما باید ساختار پوست و مو را به‌طور کامل بشناسید و چرخه رشد مو را بدانید. تنها با شناخت کافی از مکانیسم پوست و مو می‌توانید تکنسین موفق‌تری باشید.

3- آشنایی با دلیل ریزش موی مردان و زنان:

دانستن علت‌های ریزش موی زنان و مردان راهی برای درمان بهتر آنها است. گاهی دلیل ریزش موی افراد عواملی است که پس از مدتی برطرف می‌شوند. این عده فقط نیاز به داروهای تقویت ریشه مو و رشد دوباره مو دارند. با دانستن این نکته‌ها مشاور خوبی برای داوطلبان کاشت مو خواهید بود. معتبرترین مدرک کاشت مو نشانگر آموزش‌های کامل تئوری شما هم هست.

مقاله مرتبط   قرص زینک پلاس بعد از کاشت مو

4- آشنایی با روش‌های پیشگیری و درمان ریزش مو:

همه کسانی که دچار ریزش مو می‌شوند، نیاز به پیوند مو ندارند. در این بخش، شما روش‌های پیشگیری از ریزش مو و روش‌های درمانی گوناگون را می‌آموزید.

5- شناخت داروهای مورد استفاده برای درمان ریزش مو:

برای دادن مشاوره به بیمارانتان لازم است تا داروهای ریزش مو را بشناسید. سرم‌های تقویت ریشه مو و قرص‌های مکمل ویتامین از نمونه این داروها به شمار می‌روند. آشنایی با این داروها و نتیجه درمانی آنها مبحث دیگری در دوره کاشت مو است که آموزش می‌بینید.

6- آشنایی با شوک آنافیلاکتیک و احیای قلبی و ریوی بیمار:

شوک آنا فیلاکتیک نوعی واکنش آلرژیک جدی است که می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. شما با این شوک و احیای بیمار مبتلا به آن آشنا می‌شوید. در واقع، دوره معتبر کاشت مو که ارائه‌کننده معتبرترین مدرک کاشت مو است، نمی‌تواند بدون یاد دادن این مهارت زندگی‌ساز پایان پذیرد.

7- آموزش چگونگی کار گروهی در تیم کاشت مو:

کاشت ابرو را می‌تواند یک نفر انجام دهد. اما موفقیت در کاشت مو تنها با کار تیمی قابل‌دستیابی است. شما به‌عنوان یک تکنسین موفق کاشت مو باید توانایی کار تیمی را داشته باشید. در تیم پیوند مو، وظایف همه افراد از قبل مشخص شده است.

در واقع، از قبل مشخص شده است برداشت نواری از بانک مو در روش FUT، برداشت تک‌تک فولیکول‌های مو از این نوار، برداشت گرافت‌های مو در روش FIT، انتخاب گرافت‌های سالم، آماده‌سازی گرافت‌ها برای پیوند مو، پیوند مو به سر فرد داوطلب و پانسمان و اقدامات پس از کاشت مو به ‌عهده چه کسی است. موفقیت در کاشت مو نیاز به سرعت‌عمل تیم تکنسین‌ها دارد و تقسیم وظایف این کار را سرعت می‌بخشد.

8- شناخت موارد ممنوعیت کاشت مو:

معتبرترین مدرک کاشت مو تاییدکننده این نکته است که شما خط قرمزهای کاشت مو را هم می‌دانید. می‌دانید پیوند مو روی چه کسانی نباید انجام شود و این کار در چه مواردی بی‌نتیجه است.

9- آماده‌سازی داوطلب کاشت مو:

آماده‌سازی داوطلب پیوند مو برای جراحی چیزی شبیه به مراحل پیش از جراحی‌های پزشکی است. تراشیدن موی داوطلب، ضدعفونی کردن منطقه برداشت و کاشت مو، بی‌حس کردن پوست سر و اقدامات دیگری که در این مرحله آموزش می‌بینید.

10- آموزش نکته‌های مهم پیش از جراحی:

در این بخش همه نکته‌هایی که یک تکنسین کاشت مو پیش از جراحی باید بداند تا بتواند زمینه پیوند مو را آماده کند، به شما آموزش داده می‌شود.

11- یادگیری کار کردن با ابزار و تجهیزات کاشت مو:

کاشت مو در هر روش نیاز به ابزار و تجهیزاتی برای بیرون آوردن گرافت‌ها، ایجاد شکاف در پوست سر و کاشت موها دارد. بخشی از دوره آموزشی شما نیز به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

12- تعیین خط رویش مو:

مشخص کردن خط رویش مو و قرینه سازی آن را نیز باید در این دوره بیاموزید.

13- استریل کردن وسایل کاشت مو:

وسایل کاشت مو با روش‌های مختلف مانند اتوکلاو استریل و گندزدایی می‌شوند. مهم‌ترین نکته برای دوری از عوارض کاشت مو و عفونت‌های پس از آن، آشنایی با این مبحث و به‌کارگیری آن است.

کاشت مو

14- تمرین بر روی پوست مصنوعی و ماکت:

پیش از دریافت معتبرترین مدرک کاشت مو، شما باید مهارت‌های خود را افزایش دهید. یادگیری ابتدایی کاشت مو روی پوست مصنوعی و ماکت‌هایی از سر انسان شما را آماده ورود به مراحل پیشرفته‌تر می‌کند.

15- انواع بی‌حسی:

بسته به روش کاشت مو، می‌توانید از انواع بی‌حسی بر روی پوست سر استفاده کنید. یادگیری انواع بی‌حسی و داروهای مناسب آنها شما را برای این کار آماده می‌کند.

16- برداشت گرافت‌های مو:

یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت مو برداشت گرافت‌ها از بانک نواری یا به صورت تک‌به‌تک از بخش‌های مختلف سر بیمار است. باید این مهارت را به‌خوبی یاد بگیرد.

17- کاشت مو به روش FIT یا تک‌به‌تک:

در کاشت مو با روش FIT شما یاد می‌گیرید چگونه فولیکول‌های مو را به‌صورت تکی از بخش‌های مختلف سر بیمار جدا کنید و به بخش بی‌موی سر او پیوند بزنید. این روش تهاجمی نیست و دوره بهبودی کوتاهی دارد.

مقاله مرتبط   آشنایی با شرایط تاسیس کلینیک کاشت مو

18- کاشت مو به روش FUT یا نواری:

روش FUT روشی قدیمی در کاشت مو است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری این روش یکی از سرفصل‌های عملی مراکزی است که معتبرترین مدرک کاشت مو را به شما ارائه می‌کنند. روش FUT با برش لایه‌ای نازک از پوست سر داوطلب پیوند مو همراه است. طبیعی است این کار همراه با خون‌ریزی است و جای آن نیز باید بخیه شود.

19- کاشت مو به روش ترکیبی:

در این سرفصل، شما یاد می‌گیرید چگونه از ترکیب دو روش FUT و FIT به‌صورت هم‌زمان، برای کاشت مو استفاده کنید. بخش اصلی موها را با روش FUT تامین می‌کنید و برای کامل کردن روند کاشت روش FIT را به کار می‌گیرید.

20- نگهداری گرافت‌های مو:

گرافت‌های مو از زمان جدا شدن از بافت سر تا زمان پیوند باید سالم بمانند. روش‌های نگهداری گرافت‌ها نیز به شما آموزش داده می‌شود.

21- عوارض کاشت مو:

شناخت عوارض احتمالی کاشت مو بخش مهمی از دوره آموزشی شما است. در صورت برخورد با عوارض کاشت مو باید بتوانید به راهنمایی بیمار خود بپردازید و به برطرف شدن این عوارض کمک کنید.

22- مراقبت‌های پس از کاشت مو:

آموزش مراقبت‌های پس از پیوند مو در مراکزی که معتبرترین مدرک کاشت مو را ارائه می‌کنند، بسیار جدی است.

بهترین دوره آموزش کاشت مو در کجا برگزار می‌شود و کدام موسسه ارائه‌کننده معتبرترین مدرک کاشت مو است؟

کلاس‌های آموزشی کاشت مو در مراکز گوناگونی برگزار می‌شود. پیش از شرکت در هر دوره آموزشی، بهتر است از زیروبم آموزش‌های مرکز مورد نظر خود باخبر شوید. چگونگی آموزش‌های تئوری آن مرکز را بدانید و بدانید آموزش‌های عملی آنها به چه صورت است.

کاشت مو مهارتی عملی است که با یادگیری عملی، تمرین و تجربه به دست می‌آید. برخی از موسسه‌ها که مدرک معتبرتری دارند، آموزش عملی کمی ارائه می‌کنند. اما موسسه‌های دیگری هم هستند که مدرک آنها از اعتبار کمتری برخوردار است، اما از شما تکنسین موفق‌تری می‌سازند.

بهتر است پیش از اقدام به نام‌نویسی در هریک از این مراکز، توقعات خود را با امکانات مرکز آموزشی مورد نظر تطبیق دهید.

آیا گذراندن دوره کاشت مو برای موفقیت در این کار کافی است؟

کاشت مو تخصصی است که برای موفقیت نیاز به مهارت و سرعت‌عمل بالا دارد. شما در دوره‌های تئوری و عملی آموزش کاشت مو با بسیاری از تکنیک‌های پیوند مو و عملی کردن آنها آشنا می‌شوید. اما هنوز تخصصی در این زمینه پیدا نکرده‌اید.

بهتر است پس از گذراندن این دوره، در یک کلینیک و در کنار یک متخصص یا تکنسین ماهر کاشت مو به‌عنوان دستیار به کار مشغول شوید تا مهارت و تجربه لازم را فرابگیرید. پس از اینکه در کار خود تجربه لازم و مهارت کافی پیدا کردید، می‌توانید در کلینیک‌های کاشت مو مشغول کار شوید.

پرسش‌های متداول:

1- پس از گرفتن معتبرترین مدرک کاشت مو، چگونه می‌توانم در یک کلینیک پیوند مو مشغول به کار شوم؟

بهتر است پس از گرفتن مدرک معتبر کاشت مو به‌عنوان دستیار کاشت مو شروع به کار کنید. پس از آنکه تجربه کافی و لازم را به دست آوردید، جای شما در هر کلینیک حرفه‌ای و موفقی است.

2- آیا با داشتن مدرکی غیر از زیرشاخه‌های پزشکی می‌توانم در دوره‌های آموزشی کاشت مو شرکت کنم؟

در بسیاری از موسسه‌های خصوصی همه افراد می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. اما شرط برخی از موسسه‌های برگزارکننده دوره‌های پیوند مو، مانند مرکز ایرانیان ملل هم این است که در رشته پزشکی یا زیرشاخه‌های آن تحصیل کرده باشید. این مرکز معتبرترین مدرک کاشت مو را ارائه می‌کند.

3- آیا در دوره‌های آموزشی کاشت مو، پیوند مو بر روی مدل انسانی آموزش داده می‌شود؟

بله، هر آموزشگاهی آموزش عملی بر روی مدل انسانی هم ارائه می‌کند. البته برخی آموزشگاه‌ها زمان کمتر و برخی زمان بیشتری به این کار اختصاص می‌دهند.

سخن پایانی:

معتبرترین مدرک کاشت مو توانایی، مهارت و سرعت شما در این تخصص است. کلینیک‌هایی که به کاشت مو مشغول هستند، بیش از آنکه مدرک شما برایشان دارای اعتبار باشد، توانایی و تجربه شما برایشان اهمیت دارد. همین نکته دلیل کافی برای آن است که پس از گرفتن مدرک معتبر به بالا بردن تجربه خود در کاشت مو بیندیشید. پس از آن هر کلینیک کاشت مویی جای شما خواهد بود.

4.6/5 - (12 امتیاز)
نوشته قبلی

آیا ریزش مو بعد از کاشت طبیعی است؟ علت‌های آن را بدانید.

نوشته بعدی

21 مورد از عوامل ریزش مو در مردان که باید بدانید

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها