وظایف دستیار دندان ‌پزشک چیست؟

وظایف دستیار دندان ‌پزشک چیست؟

وظایف دستیار دندان ‌پزشک چیست؟

دستیار دندان‌ پزشک در مطب دندان‌ پزشکی کار می‌کند جایی که در آن کارهای مختلفی از قبیل مراقبت از بیمار، تعیین وقت ملاقات، حفظ گزارشات دندان‌پزشکی و تمیز کردن ابزارهای دندان‌پزشکی را انجام می‌دهد. دستیاران دندان‌ پزشک، تحت نظر دندان‌پزشک کار می‌کنند. همچنین همکاری نزدیکی با دنتال هایجین (متخصصین بهداشت دندان) دارند. در این مطلب به طور خاص قرار است ببینیم وظایف آن‌ها چیست و کمی بیشتر با شغلشان آشنا شویم.

وظایف و توضیحی درباره کار دستیار دندان ‌پزشک

اگر به شغل دستیار دندان‌پزشک علاقه دارد، احتمالاً باید درباره جزئیات این شغل اطلاعات کافی داشته باشید. دستیاران، ترکیبی از وظایف اداری و بالینی را بر عهده دارند. دامنه مسئولیت آن‌ها گسترده است، اگرچه ممکن است بسته به جایی که کار می‌کنید، محدودیت‌هایی برایتان در نظر بگیرند. در طی اقدامات دندان‌پزشکی، دستیاران باید عینک ایمنی، ماسک جراحی، لباس محافظ و دستکش داشته باشند تا از خود و سایر بیماران در برابر عفونت محافظت کنند. علاوه بر این، دستیار دندان‌پزشک باید قوانین ایمنی سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش خطرات مرتبط با دستگاه‌های اشعه ایکس، رعایت کند.

در ادامه، مجموعه‌ای از وظایف معمول دستیار دندان‌پزشک آورده شده است:

  1. تعیین وقت ملاقات برای بیماران
  2. سؤال پرسیدن از بیماران درباره سابقه پزشکی آن‌ها
  3. معاینه علائم حیاتی بیماران
  4. کمک به دندان‌پزشک در طول انجام درمان دندان‌پزشکی
  5. راهنمایی بیماران برای رعایت بهداشت دندان و همچنین کنترل پلاک
  6. سفارش لوازم و تجهیزات دندان‌پزشکی
  7. تمیز کردن دندان با استفاده از تجهیزات دندان‌پزشکی
  8. تمیز کردن و برق انداختن لوازم
  9. کار کردن با دستگاه تشخیصی اشعه ایکس
  10. ایجاد و نصب مواد مربوط به ارتودنسی، نگه‌دارنده‌ها، سیم‌ها و …
  11. تهیه صورتحساب و تکمیل فرم‌های بیمه

وظایف دستیار تخصصی دندان‌ پزشک

در برخی مطب‌ها، دستیار دندان‌پزشک برخی وظایف تخصصی هم بر عهده دارد. برخی از این وظایف در ادامه فهرست شده‌اند که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید:

  1. پولیش دندان
  2. پر کردن دندان
  3. استفاده از فلوراید
  4. استفاده از بی‌حسی موضعی

دستیار دندان‌ پزشک کجا کار می‌کند؟

درحالی‌که بیشتر دستیاران دندان‌پزشک، توسط دندان‌پزشک‌ها استخدام می‌شوند، برخی از آن‌ها در صنایع دیگر کار می‌کنند

مقاله مرتبط   بازار کار تکنسین داروخانه در کانادا

در ادامه به برخی از این مکان‌ها که می‌توانید در آن دستیار دندان‌ پزشک پیدا کنید، اشاره خواهیم کرد:

  1. مطب دندان‌پزشک‌ها
  2. دفتر پزشک
  3. مراکز مراقبت سرپایی
  4. شعبه اجرایی فدرال
  5. سازمان‌های دولتی

کالج‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس تخصصی

یک روز از زندگی یک دستیار دندان ‌پزشک چگونه است؟

یک روز از زندگی دستیار دندان‌پزشک با آماده کردن اتاق معاینه و تجهیزات دندان‌پزشکی شروع می‌شود. این ممکن است شامل ضدعفونی کردن وسایل، تنظیم و چیدن سینی ابزار یا مواد باشد. وقتی اولین بیمار برای معاینه یا معالجه دندان‌پزشکی خود به مطب مراجعه می‌کند، دستیار دندان‌پزشک نگاهی به گزارشات و سابقه دندان‌پزشکی و پزشکی فرد می‌اندازد. همچنین ممکن است علائم حیاتی او را اندازه‌گیری کند. وقتی بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد، دستیار دندان‌پزشک معمولاً آن کسی است که وسایل و ابزار مورد نیاز دندان‌پزشک را به او می‌دهد.

علاوه بر این، دستیاران دندان‌پزشک اغلب دستورالعمل‌های بعد از عمل را طبق تجویز دندان‌پزشک به بیمار ارائه می‌کنند. همچنین ممکن است به بیمار مطالبی درباره رعایت بهداشت دهان و کنترل پلاک بگویند تا به او در بهبود کامل دندانشان کمک کنند.

در برخی موارد، این به خود دستیار دندان‌پزشک بستگی دارد که اطلاعات پزشکی را به بیمار توضیح بدهد یا نه. بخش دیگری از روز دستیار دندان‌پزشک می‌تواند به تولید وسایل کمکی بیمار یا نصب آن روی بیمار بگذرد.

دستیاران دندان‌پزشک همچنین از تجهیزات پزشکی مثل دستگاه رادیوگرافی نیز استفاده می‌کنند.

یک روز کاری معمولی برای دستیار دندان‌پزشک اغلب شامل کارهای مختلف اداری است.

آن‌ها قرارهای ملاقات را تعیین می‌کنند، صورتحساب پزشکی را آماده می‌کنند، پرداختی‌های بیمه را دریافت می‌کنند، فرم‌های بیمه را پردازش می‌کنند و گزارشات بیمار را ثبت و ضبط می‌کنند.

همچنین ممکن است در صورت لزوم تعداد موجودی کالا را دربیاورند یا سفارشاتی بدهند. به طور کلی، دستیار دندان‌پزشک، عمده روزش را با دیگران در تعامل است و اغلب این کار را از نزدیک باید انجام دهد. آن‌ها با تعداد زیادی افراد در مطب دندان‌پزشکی کار می‌کنند و از بیماران نیز مراقبت می‌کنند.

مقاله مرتبط   عوارض مزوتراپی چیست و چه مشکلاتی دارد؟

دستیار دندان‌ پزشک اغلب کارایی مطب دندان‌پزشکی را افزایش می‌دهد و موجب بهبود کیفیت مراقبت می‌شود. ازآنجایی‌که حرفه‌ای بسیار مردمدارانه است، بهتر است فردی باشید که از کار کردن با دیگران لذت می‌برید یا مهارت قوی‌ای در ارتباط برقرار کردن دارید.

چطور می‌شود دستیار دندان‌ پزشک شد؟

مراحل این که یک نفر به دستیار دندان‌ پزشک تبدیل شود بسته به کارفرما یا جایی که دنبال کار می‌روید، فرق می‌کند. دیپلم دبیرستان برای هرکسی که دنبال این حرفه است، ضروری است. شما هم می‌توانید از طریق دانشگاه این پروسه را بگذرانید و هم به صورت تجربی در کنار دست دندان‌پزشک، آن را یاد بگیرید. اما به طور کلی داشتن مدرک برای این که سراغ این کار بروید و دنبال پیشرفت باشید، بسیار مهم و اساسی است.

مدارک لازم برای دستیار دندان‌ پزشک شدن

مدارک برای افرادی که می‌خواهند در مطب دندان‌پزشکی مشغول به کار شوند و پیشرفت کنند بسیار ضروری است. معمولاً یک یا دو مدرک اضافه‌تر هم اگر داشته باشید می‌تواند به شما در کارتان کمک کند. خصوصاً مدارکی که نشان می‌دهد شما می‌توانید از دستگاه اشعه ایکس استفاده کنید. این آموزش‌های اضافی را اگر دیده باشید، برایتان در هنگام استخدام یک مزیت بسیار خوب به حساب می‌آید.

حالا تصمیمتان چیست، می‌خواهید دستیار دندان‌ پزشک شوید؟

در این مطلب، سعی کردیم به معرفی وظایف دستیار دندان‌ پزشک بپردازیم. همچنین دراین‌باره نیز برایتان توضیح دادیم که اگر می‌خواهید آن را به عنوان شغلی دائمی باید چه مراحلی را طی کنید و چه مدارکی داشته باشید. شغلی که توضیح دادیم نیاز به مطالعه و سختی دارد و همچنین باید به خوبی از مهارتتان در ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید. پس به‌هیچ‌عنوان این کار را ساده در نظر نگیرید. اگر می‌خواهید در این مسیر قدم بردارید، یک لحظه هم درنگ نکنید و مهم‌تر این که، موفق باشید!

مرکز سلامت ایرانیان

مرکز سلامت ایرانیان

4.6/5 - (12 امتیاز)
نوشته قبلی

کاشت مو FIT

نوشته بعدی

وظایف کمک بهیار چیست؟

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها