بلاگ

آشنایی با مراحل رشد مو بعد از کاشت

مراحل رشد مو بعد از کاشت

آشنایی با مراحل رشد مو بعد از کاشت:

دانستن مراحل رشد مو بعد از کاشت مو کمک می‌کند تا دچار استرس نشوید و دوره بهبودی را با اطمینان به پایان برسانید. اگر تصمیم به پیوند مو گرفته‌اید، یا در آغاز راه آن هستید، یک نکته را به خاطر داشته باشید. روند پیوند مو از آغاز تا پایان، و نمایان شدن موفقیت آن، حدود 12 ماه به درازا می‌کشد. پس اگر در شروع این راه هستید، صبر پیشه کنید و به دور از هرگونه اضطراب در انتظار پایان فرایند کاشت مو بمانید.

با ما در نگاهی به مراحل رشد مو پس از کاشت مو همراه باشید.

دستیابی به نتیجۀ پیوند مو روندی کوتاه نیست و مدت‌زمانی طول می‌کشد تا نتیجۀ موفق پیوند مو پدیدار شود. شناخت شما از این روند کمک می‌کند تا دوره بهبودی خود را بهتر و با آرامش بیشتری پشت سر بگذارید. همچنین بدانید در هر دوره چگونه باید از موهای کاشته‌شده خود مراقبت کنید. مراحل مختلف رشد مو بعد از کاشت را می‌توانیم به چند مرحله تقسیم کنیم:

1- مراحل رشد مو بعد از کاشت در هفته اول:

هفته نخست زمان حیاتی و سرنوشت‌ساز در پیوند موی شما است. در این هفته، مراقبت شما از موهای کاشته‌شده می‌تواند موهایی سالم و همیشگی برایتان باقی بگذارد. در هفته نخست، نشانه‌های مختلفی بر روی پوست سر شما نمایان می‌شود. نشانه‌هایی مانند قرمز شدن بخش‌های کاشت مو و ورم پوست سر که نشانه‌هایی طبیعی هستند. روی زخم‌های سر شما خون‌های دلمه‌بسته‌ای شکل می‌گیرد که نباید به آنها دست بزنید و نباید آنها را جدا کنید. اما مهم‌ترین تغییرات در مراحل بعد از کاشت مو در هفته دوم اتفاق می‌افتد.

2- مراحل رشد مو بعد از کاشت در هفته دوم:

اکنون ورم و قرمزی روی پوست سر شما کمتر شده، اما پوسته‌هایی بر روی سرتان دیده می‌شود. ممکن است این پوسته‌ها همراه با خارش پدیدار شوند که جای نگرانی نیست. نباید به پوست سر خود دست بزنید و آن را بخارانید. در صورت نیاز، پزشک پمادی برایتان تجویز می‌کند تا از خشکی و خارش سرتان جلوگیری کند. مصرف داروهایتان را از روز اول پس از پیوند مو سر موقع خود مصرف کنید و زمان استفاده از آنها را به تاخیر نیندازید.

3- مراحل رشد مو بعد از کاشت در هفته سوم و چهارم:

موهای کاشته شده شما کم‌کم شروع به ریزش می‌کنند و این موضوع تا دو سه هفته دیگر هم ادامه دارد. اما نگران نشوید! فقط ساقه موهای کاشته شده می‌ریزند، اما ریشه آنها در سر شما باقی مانده است. پس از مدتی، دوباره می‌بینید که رشد موها آغاز می‌شود و دوباره رشد می‌کنند. در این هفته، شکل ظاهری موها و کف سر شما همانند وضعیت پیشینتان می‌شود؛ زمانی که موی زیادی در بخش کم‌موی سر شما نبود.

4- مراحل رشد مو بعد از کاشت در ماه دوم تا چهارم:

در این مرحله، ریزش موهای شما متوقف شده و رشد موهای کاشته‌شده شما آغاز شده است. ممکن است جوش‌هایی روی پوست سر شما دیده ‌شود که نشانه جوانه زدن و رشد موها است. این جوش‌ها تا ده روز آینده از بین می‌روند، اما هنوز موهای شما پرپشتی و تراکم لازم را پیدا نکرده‌اند. البته بانک موی شما که پزشک یا تکنسین کاشت مو از آن مو برداشت کرده، به‌طور کامل بهبود پیدا کرده است.

مقاله مرتبط   دوره آموزش کاشت مو در شیراز

5- مراحل رشد مو بعد از کاشت در ماه پنجم تا نهم:

ضخامت موهای شما کم‌کم بیشتر می‌شود و حالت موهای طبیعی و پیشین شما را پیدا می‌کند. البته ممکن است بعضی از تارهای موی شما ضعیف و بدون رنگ‌دانه باشند، اما همین موها هم ضخیم و دارای رنگ می‌شوند. در این مدت، موها به‌اندازه‌ای بلند می‌شوند که شاید مجبور باشید آنها را کوتاه کنید. پوست سرتان هم به حالت طبیعی پیشین بازمی‌گردد.

6- مراحل رشد مو بعد از کاشت در ماه 12 به بعد:

پس از گذشت یک سال، بیشتر موهای کاشته‌شده شما رشد کرده و روی سر شما را پوشانده‌اند. اکنون تراکم موهایتان در حد قابل‌قبولی است. اما جالب است بدانید رشد موهای شما هنوز به پایان نرسیده و امکان افزوده شدن بر تراکم موی شما وجود دارد. مشکلاتی که تا پیش از این با آن روبه‌رو شده‌اید، به پایان رسیده و خیال شما راحت شده است.

کلاه بعد از کاشت مو

مهم‌ترین نکته‌ها در سرعت بخشیدن به مراحل بهبود کاشت مو:

هر زخم، بریدگی و جراحی کوچک و بزرگی با رسیدگی زودتر بهبود می‌یابد. برای سرعت بخشیدن به مراحل بهبود کاشت مو هم بهتر است نکته‌های مختلفی را رعایت کنید:

* مراقبت‌های غذایی:

نخستین نکته‌ای که پس از پیوند مو باید در نظر داشته باشید، نوشیدن آب فراوان است. در روز، حدود 8 لیوان آب بنوشید و این کار را ترک نکنید. در کنار نوشیدن آب، رژیم غذایی شما باید مواد غذایی گوناگونی را در بر بگیرد که دارای ویتامین‌های A، B، C و D باشد. رژیمی که دربرگیرنده سبزی‌ها، میوه‌ها و مواد خوراکی سالم دیگر باشد. پروتئین مورد نیاز رشد موهای خود را نیز از تخم‌مرغ، گوشت و ماهی تامین کنید.

* مصرف به‌موقع داروهای تجویزشده:

مصرف داروها از مهم‌ترین نکته‌ها در مراحل بهبود کاشت مو است. مصرف داروها تاثیر مهمی در مراحل رشد مو بعد از کاشت می‌گذارد. داروهای خود را در زمان مشخص آن مصرف کنید. این داروها ممکن است ضد عفونت، ضد درد و مکمل‌ها باشند. مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نقش چشمگیری در محکم‌سازی ریشه موهای کاشته‌شده و رشد آنها دارد.

* جلوگیری از خشکی مو و پوست سر:

جلوگیری از خشک شدن پوست سر از نکته‌های مراقبتی مهم در مراحل بهبود کاشت مو است. توجه داشته باشید که کثیف شدن و چرب شدن بیش‌ازحد پوست سر شما برای موهای کاشته‌شده زیان‌آور است. اما در نقطه مقابل آن، خشک شدن پوست سر و موهایتان نیز رشد آنها را دچار اشکال می‌کند. بهترین راه برای خشک نشدن موها و پوست سرتان بهره بردن از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل و آرگان است که پزشکتان توصیه می‌کند. بهره بردن از این روغن‌ها مراحل رشد مو بعد از کاشت موها را در مسیر طبیعی خود پیش می‌برد.

* قطع تمرین‌های ورزشی سنگین:

هرگونه فشاری که به بدن شما وارد شود، عامل مخربی در مراحل رشد مو بعد از پیوند است؛ فشارهایی که به‌اصطلاح به آن زور زدن می‌گوییم. ورزش‌هایی مانند تمرین‌های بدن‌سازی و انواع دیگر ورزش‌های سنگین استحکام ریشه موهای کاشته‌شده شما را به خطر می‌اندازد.

* ترک سیگار:

کشیدن سیگار به بسیاری از درمان‌ها آسیب وارد می‌کند. ترک سیگار از پیش از شروع روند کاشت مو تا پایان آن کمک می‌کند تا پیوند موی شما نتیجه بهتری بدهد.

مقاله مرتبط   چگونه دستیار دندانپزشک شویم؟

* ترک نوشیدنی‌های دارای کافئین:

کافئین هم اثر مخربی در پایداری پیوند مو و رشد موها دارد. چند ماه سختی دادن به خودتان و کم کردن مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم به رشد موهای پیوندی شما کمک می‌کند.

نگاهی کلی به مراحل رشد مو بعد از کاشت:

چهار مرحله کلی در مراحل بهبود کاشت مو وجود دارد:

* ریزش موها:

ریزش موهای کاشته‌شده نخستین مرحله مهم پس از پیوند مو است. آگاهی شما از این مرحله باعث می‌شود تا دچار نگرانی و استرس نشوید. مرحله ریزش مو که در اصطلاح پزشکی تلوژن (TELOGEN) خوانده می‌شود، از هفته دوم آغاز می‌شود و ممکن است تا چهار ماه ادامه داشته باشد.

* رشد موها:

بلند شدن موها یکی دیگر از مراحل رشد مو بعد از کاشت است. اکنون موهای کاشته‌شده شما شروع به رشد می‌کنند. جراح یا تکنسین کاشت موی شما با معاینه پوست سرتان به شما می‌گوید آیا نیاز به جلسه دیگری برای پیوند مو دارید یا خیر. رشد موها در این مرحله، به حدود یک تا یک و نیم سانتی‌متر در ماه می‌رسد. این مرحله در بین متخصصان کاشت مو به آناژن (ANAGEN) معروف است.

* توقف رشد موها:

توقف رشد موها هم جزو مراحل رشد مو بعد از کاشت است. در این مرحله که کاتاژن (CATAGEN) هم خوانده می‌شود، توقفی در رشد موها روی می‌دهد. گویا ریشه موها در حالت استراحت و بازپروری قرار می‌گیرند. این مرحله ممکن 2 تا 4 هفته ادامه داشته باشد.

* مرحله دوم ریزش مو:

موهای شما یک بار دیگر شروع به ریزش می‌کنند و این مسئله در مراحل بهبود کاشت مو عادی است. در واقع، ریزش موی دوباره شما شدت کمتری از ریزش موی قبلی دارد و موهای ریخته‌شده دوباره جایگزین خواهند شد.

پرسش‌های متداول:

1- آیا تقویت موهای کاشته‌شده در رشد آنها تاثیرگذار است؟

بله، تقویت موهای کاشته‌شده ریشه آنها را محکم‌تر می‌کند و رشدشان را هم افزایش می‌دهد.

2- چگونه می‌توانم موهای کاشته‌شده را تقویت کنم؟

بهترین راه برای تقویت موهای کاشته‌شده خوردن غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای مو است. اما استفاده از مکمل‌های دارویی مانند قرص‌های ویتامین A، B، C و D هم کمک می‌کند تا موهای شما وارد چرخه سریع‌تر رشد شوند.

3- آیا ممکن است موهایی که پس از کاشت شروع به ریزش می‌کنند، دیگر رشد نکنند؟

امکان اینکه برخی از این موها دیگر رشد نکنند، وجود دارد. اما پیوند موی شما در نزد افراد متخصص و باسابقه رشد دوباره بیشتر موهای پیوندی را تضمین می‌کند.

4- انجام فعالیت‌های سنگین باشگاهی تا چه مدت‌زمانی پس از پیوند مو مجاز نیست؟

دستِ‌کم تا 45 روز پس از پیوند مو باید از انجام ورزش‌های سنگین باشگاهی خودداری کنید.

سخن پایانی:

اگر شما هم بخشی از موهایتان را از دست داده‌اید و به پیوند مو فکر می‌کنید، یک نکته را به خاطر داشته باشید. شما تنها با صبر و رعایت مواردی که گفتیم، به بهترین نتیجه دست پیدا می‌کنید. بهترین زمانی که می‌توانیم برای دستیابی به نتیجه دل‌خواه در مراحل رشد مو بعد از کاشت در نظر بگیریم، حدود یک سال است. تا پیش از این زمان، موهای کاشته‌شده به‌خوبی نمایان نمی‌شوند.

4.6/5 - (12 امتیاز)
نوشته قبلی

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو و نکته‌هایی که باید رعایت کنید

نوشته بعدی

دوره آموزش کاشت مو در شیراز

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها