انواع بیماری های دندان

انواع بیماری های دندان

انواع بیماری های دندان

سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت عمومی شماست. بهداشت ضعیف دندان میتواند منجر به ایجاد کرم خوردگی دندانی و بیماری های لثه شود و همچنین با بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نیز ارتباط دارد.

حفظ سلامت دندان ها و لثه تعهدی است که شما به طور مادام العمر نسبت به بدن خود دارید. هرچه زودتر عادات بهداشت دهان و دندان را یاد بگیرید (از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن گرفته تا مصرف کمتر شکر) راحتتر میتوانید از پروسه های پرهزینه دندانپزشکی خلاص شود.

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان قرار است به بررسی انواع بیماری های دندان بپردازیم و آنها را باهم بررسی کنیم. همراهمان باشید.

فهرست انواع بیماری های دهان و دندان

ما از دهان و دندان خود زیاد استفاده میکنیم خیلی مسئله شگفت انگیزی نیست اگر بگوییم به مرور زمان چه مشکلاتی میتواند برایشان پیش بیاید به خصوص اگر به خوبی از دندان هایتان مراقبت نکنید. بیشتر مشکلات دهان و دندان را میتوان با رعایت درست بهداشت دهان، کنترل کرد و از آن جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی بیماری هایی خواهیم پرداخت که احتمالا در طول زندگی یک بار با یکی از آنها روبرو خواهید شد.

کرم خوردگی:

کرم خوردگی را با نام پوسیدگی دندان هم صدا میزنند. نواحی مختلفی از دندان را گفته میشود که به طور دائمی خراب شده و ممکن است حتی سوراخ شده باشد. کرم خوردگی بسیار رایج است و عموما وقتی اتفاق می افتد که باکتری، غذا و اسید دندان شما را بپوشاند و پلاکی تشکیل بدهد. اسید روی دندان شما شروع به خوردن مینای دندان و بعد عاج زیرین یا بافت همبند میکند. با گذشت زمان میتواند منجر به آسیبی دائمی شود.

مقاله مرتبط   وظایف تکنسین کاشت مو چیست؟

بیماری لثه:

که به آن ژنژیویت هم گفته میشود به معنای التهاب لثه است. معمولا در نتیجه جمع شدن پلاک بر روی دندان شما به دلیل عادت های نامناسب در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اتفاق می افتد. التهاب لثه موقع مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باعث تورم و خونریزی لثه میشود. التهاب لثه اگر درمان نشود میتواند منجر به پریودنتیت شود که عفونت جدیتری است.

پریودنتیت:

با پیشرفت پریودنتیت، عفونت میتواند به فک و استخوان شما سرایت کند. همچنین میتواند باعث ایجاد واکنش التهابی در سرتاسر بدن شود.

دندان شکسته:

دندان میتواند به دلیل آسیبی که به دهان وارد میشود، جویدن غذای سفت یا دندان قروچه شبانه بشکند. دندان شکسته میتواند حسابی درد داشته باشد. باید به سرعت سراغ دندانپزشک بروید تا آن را بکشد.

دندان حساس:

اگر دندانتان حساس است، احتمالا بعد از خوردن نوشیدنی و غذای داغ یا سرد، احساس درد و ناراحتی میکنید.

حساسیت دندان را همچنین با نام حساسیت عاج نیز میشناسند. گاهی اوقات به طور موقتی بعد از پر شدن ممکن است رخ دهد. این موضوع همچنین میتواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • بیماری لثه
  • عقب رفتن لثه ها
  • دندان ترک خورده
  • روکش فرسوده

برخی افراد به طور طبیعی دندان های حساسی دارند و دلیلش هم داشتن مینای نازکتر است.

بیشتر اوقات، به طور طبیعی دندان حساس میتواند با تغییر بهداشت روزانه دهان، درمان شود. برندهای خاصی از خمیردندان و دهان شویه وجود دارد که مناسب برای دندان حساس است.

توصیه میکنیم حتما سراغ خمیردندان هایی بروید که مناسب دندان های حساس باشند.

سرطان دهان:

سرطان دهان میتواند شامل سرطان های زیر شود:

  • لثه
  • زبان
  • لب
  • گونه
  • سقف دهان
  • کام سخت و نرم
مقاله مرتبط   کاشت کار مو کیست؟

دندانپزشک معمولا اولین نفری است که سرطان دهان را تشخیص میدهد. استفاده از توتون مثل کشیدن سیگار و جویدن توتون بزرگترین دلیل ابتلا به سرطان دهان است.

طبق گفته بنیاد سرطان دهان، نزدیک به 50.000 نفر در آمریکا در سال 2020 به سرطان دهان مبتلا شده اند. به طور کلی، سرطان دهان هرچه زودتر تشخیص داده شود، بهتر میتوان به درمان شدنش امید داشت.

ارتباط میان سلامت دهان و سلامت عمومی

سلامت دهان در سالهای اخیر در بین افراد بسیار مهم شمرده میشود به طوری که محققان ارتباطی میان کاهش سلامت دندان و مشکلات سیستمی پشت آن پیدا کرده اند. مشخص شده است که سلامت دهان میتواند به حفظ سلامت بدن کمک کند. طبق گفته کلینیک مایو، باکتری و التهاب دهانی میتواند مرتبط با موارد زیر باشد:

  • بیماری قلبی
  • اندوکاردیت یا التهاب پوشش داخلی قلب
  • تولید ناقص
  • تولد با وزن پایین

باکتری میتواند از پوسیدگی دهان شما وارد جریان خونتان شود و باعث اندوکاردیت عفونی شود. اندوکاردیت عفونی، عفونتی است که مربوط به دریچه های قلب میشود. دندانپزشک شما برایتان آنتی بیوتیک تجویز میکند تا بتوانید جلوی این بیماری را بگیرید.

اگر حسابی ترسیده اید، یعنی وقت رسیدگی به دندان است!

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان به ارائه توضیحاتی دقیق درباره انواع بیماری های دندان پرداختیم. در هر مورد سعی کردیم با جزئیات درباره آن بنویسیم و شما را با انواع آنها آشنا کنیم. مرکز سلامت ایرانیان، ارائه دهنده انواع خدمات در حوزه آموزش دستیار دندانپزشک به شماست. نگران چیزی نباشید. هوای دندانتان را داریم.

4.6/5 - (14 امتیاز)
نوشته قبلی

تجهیزات دندانپزشکی

نوشته بعدی

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو و نکته‌هایی که باید رعایت کنید

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها