تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی که دستیار دندانپزشک باید بشناسد!

هر شغلی که داشته باشید احتمالا نیاز به مهارت و شناخت نسبت به استفاده از برخی تجهیزات خاص را دارد. حتی اگر یک نویسنده هم باشید لازم است کار با برخی نرم افزارهای مرتبط با نوشتن را بلد باشید که بتوانید به خوبی از کاری که دارید بهره ببرید و پول خوبی هم به جیب بزنید. این موضوع برای همه مشاغل صدق میکند. به هر حال تجهیزات مختلفی وجود دارند که شما برای پیشبرد کارتان لازم است استفاده صحیح از آنها را بدانید تا بتوانید بیشترین بهره را از کارتان ببرید. در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان قرار است به معرفی تجهیزات دندانپزشکی بپردازیم که یک دستیار دندانپزشک لازم است کار با آنها را بلد باشد.

اول از همه این را بگوییم که تجهیزات دندانپزشکی، هم به لحاظ اقتصادی گران قیمت هستند هم کار با آنها بسیار پیچیده و حساس است. شما باید دستورات نگهداری از آنها را از کارخانه ای که آن را نگهداری میکند، دریافت کنید. یکی از مهمترین وظایف شما به عنوان دستیار دندانپزشک مراقبت روزانه و مستمر از تجهیزاتی است که در مطب دندانپزشکی وجود دارد. حالا آماده اید که برویم با این دستگاه ها آشنا شویم؟

 

معرفی تجهیزات دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی: احتمالا با این یک مورد بیشتر از تجهیزات دیگر مطب دندانپزشکی آشنا باشید، نه؟ اما همین یونیت دندانپزشکی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

صندلی بیمار: یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی، صندلی بیمار است. همان جایی که بیمار روی آن قرار میگیرد تا عملیات درمانی توسط دندانپزشک روی او انجام بگیرد. لزوم تمیز بودن این صندلی همیشه بسیار مهم است و در ایام فعلی کرونا از هر وقت دیگری، مهمتر.

مقاله مرتبط   عوارض بوتاکس / مشکلات بوتاکس

صندلی دندانپزشک و دستیار: اصولا به تعداد دو عدد صندلی گردان برای دندانپزشک و دستیار او در هر یونیت در نظر گرفته میشود. از ویژگی های صندلی دندانپزشک و دستیارش میشود به امکان تنظیم کردن آن اشاره کرد. نکته منفی درباره این صندلی ها این است که دندانپزشک بعد از زمان زیادی کار کردن پشت آن، مستعد گرفتن مشکلات مربوط به کمر مثل دیسک و درد مزمن میشود.

چراغ یونیت: دندانپزشک برای دیدن دندان و به طور کلی معاینه دهان نیاز دارد بتواند به خوبی داخل دهان را ببیند. برای فراهم کردن نور کافی، از چراغ یونیت استفاده میشود و وظیفه آن فراهم آوردن دید کافی برای دندانپزشک است. دستیار دندانپزشک در حیطه وظایف خود باید مراقب تمیزی و کیفیت کافی این چراغ باشد.

کاسه کراشوار: هر عمل درمانی که روی دندان بخواهد انجام بگیرد، باید به شکلی دقیق باشد. برای انجام دقیق این مراحل درمانی، چیزی مثل بزاق یا خون (در جراحی) نباید خللی در کار دندانپزشک ایجاد کند. برای جلوگیری از این اختلال، کاسه ای در کنار بیمار وجود دارد که از آن برای تخلیه بزاق و خون از دهان فرد بیمار استفاده میشود.

شیر آب: این شیر آب به دو دلیل بسیار مهم است و همیشه هم وجود دارد. یکی برای شستشوی دهان بیمار بعد از انجام مراحل درمانی و دیگری هم برای شستشوی کاسه کراشوار مورد نیاز است.

میز دندانپزشک: میزی است متصل به یونیت دندانپزشکی. از تجهیزات دندانپزشکی مهمی هم به شمار میرود. کنار صندلی دندانپزشک قرار میگیرد. زیر و روی آن تعدادی دکمه وجود دارد برای این که دندانپزشک بتواند کنترل قسمت های مختلف یونیت را بر عهده بگیرد. دکمه و پیچ هایی که روی میز دندانپزشک یا تابلت قرار دارند عموما کاربری زیر را دارند:

  • دکمه ای برای تنظیم وضعیت و موقعیت بیمار روی صندلی
  • دکمه ای برای روشن یا خاموش کردن چراغ یونیت
  • پیچ ها برای تنظیم میزان آب و همچنین هوا هندپیس
مقاله مرتبط   لیست تخصص ها و کارمندان شاغل در یک مطب دندانپزشکی

میز دستیار: این جزء تجهیزات دندانپزشکی مهمی است که مختص خود دستیار است. در سمت دیگر میز دندانپزشک قرار میگیرد و دکمه هایی برای انجام تنظیمات یونیت دارد. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که روی میز های یونیت دندانپزشکی، هولدرهایی موجود است برای نگهداری هندپییس، لایت کیور، ساکشن و … .

پدال پایی: از این پدال برای خاموش یا روشن کردن هندپیس ها استفاده میشود. علاوه بر این، امکان تنظیم موقعیت بیمار را هم میتوانید از این طریق انجام دهید.

پوار آب و هوا: از طریق برخی دکمه ها، دستیار دندانپزشک یا دندانپزشک این امکان را دارد تا آب، هوا یا ترکیبی از هر دو را فراهم کند. از این دستگاه عموما برای خشک کردن، شستن قسمت از دهان و شاید هم دندان استفاده میشود. سر این وسیله ها یک پوار آب و هوا نصب میشود که عموما یک بار مصرف است یا در صورت فلزی بودن امکان شستشو و ضدعفونی کردن آنها وجود دارد.

خب، حالا برای کار آماده شوید!

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان به معرفی تجهیزات دندانپزشکی که دستیار دندانپزشک لازم است بشناسد، اشاره کردیم و سعی کردیم 9 مورد از مهمترین هایشان را به شما معرفی کنیم. در صورتی که به کار به عنوان دستیار دندانپزشک علاقه دارید اما نمیدانید باید از کجا شروع کنید. به شما دوره دستیار دندانپزشک مرکز سلامت ایرانیان را معرفی میکنیم. با شرکت در این دوره ها و دریافت مدرک به راحتی میتوانید در هر کجا که خواستید، مشغول به کار شوید.

5/5 - (3 امتیاز)
نوشته قبلی

واژگانی که تکنسین داروخانه باید بداند

نوشته بعدی

انواع بیماری های دندان

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها