تکنسین داروخانه کیست؟

تکنسین داروخانه کیست؟

تکنسین داروخانه کیست؟

درباره تکنسین داروخانه چه میدانید؟ اصلا علاقه ای به داروخانه و محیطش دارید؟ در خودتان روحیه کمک به دیگران و گذاشتن تاثیر مثبت میبینید؟ اگر جوابتان به همه این سوالها مثبت است باید بگوییم که یکی از شغل هایی که میتوانید به آن فکر کنید، تکنسین داروخانه است. حالا این که این شغل اصلا یعنی چه و در آن چه
میکنند و کجا کار میکنند و … را در ادامه مطلب مطالعه کنید و ببینید ماجرا از چه قرار است.

کلیتی درباره شغل تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه به داروسازها کمک میکند تا دارویی که در نسخه آمده را به مشتری تحویل دهند. تکنسین های داروخانه در داروخانه ها از جمله آنهایی که وسط یک هایپرمارکت بزرگ قرار میگیرد یا آنهایی که در بیمارستان وجود دارد نیز شامل میشود. بیشتر تکنسین های داروخانه کارشان به صورت تمام وقت بوده و برخی هم پیدا میشود که نیاز به تکنسین پاره وقت دارند. معمولا برای این که تکنسین داروخانه شوید باید دیپلم داشته باشید و دوره ای برای تکنسین داروخانه بودن، بگذرانید. درآمد ماهانه یک تکنسین داروخانه به حدی است که بتوانید زندگی خودش را بگذراند. البته اگر به صورت تمام وقت در یک داروخانه مشغول به کار شود، میشود امید داشت که پول بیشتری به جیب بزند.

گفته میشود که استخدام تکنسین داروخانه تا 10 سال آینده چیزی حدود 4 درصد رشد داشته باشد، درست به اندازه سرعت متوسط باقی مشاغل. افزایش تقاضا برای داروهای نسخه ای منجر به افزایش تقاضا برای خدمات داروخانه ای میشود. در ادامه هرچیزی که لازم است درباره شغل تکنسین داروخانه با جزئیات دقیق بدانید، آمده است.

تکنسین داروخانه چه کار میکند؟

تکنسین ها به داروسازها کمک میکنند تا داروهای نسخه ای را به مشتری برسانند. آنها معمولا در داروخانه ها یا بیمارستان ها کار میکنند.

وظایف تکنسین داروخانه به شرح زیر است:

  • جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای پر کردن نسخه مشتریان
  • اندازه گیری مقادیر دارو برای نسخه
  • بسته بندی و برچسب زدن نسخه
  • موجودی داروخانه را سازماندهی کردن و اطلاع دادن به داروساز درباره کمبود دارو یا تجهیزات دیگر
  • بررسی نسخه افرادی که بیمه دارند و گفتگو با بیمه برای دریافت پول
  • وارد کردن اطلاعات مشتری یا بیمار یعنی نسخه های دریافت شده و …
  • جواب دادن به تلفن های مشتری
  • در صورتی که مشتریان از داروساز سوالی تخصصی داشته باشند، او زمانی برای پرسیدن این سوال ها تعیین میکند.
مقاله مرتبط   بازار کار برای دستیاران دندانپزشک در کانادا

تکنسین های داروخانه تحت نظر داروساز کار میکنند. داروساز باید پیش از ارائه دارو به بیمار، نسخه و داروها را بررسی کند که یک وقت اشتباهی وجود نداشته باشد. در بیشتر داروخانه ها، تکنسین ها داروها را باهم ترکیب میکنند و برای گرفتن مجوز تجویز آن تماس ها لازم را میگیرند. تکنسین ها همچنین هنگام تکمیل نسخه های پزشکی ممکن است لازم باشد از تجهیزات توزیع اتوماتیک نیز استفاده کنند.

تکنسین داروخانه در بیمارستان ها و دیگر اماکن پزشکی کار میکند و با حجم بیشتری از داروها سر و کار دارد. آنها حتی ممکن است این کار را بکنند که در بیمارستان دور بزنند و به بیماران داروهایشان را برسانند.

محیط کار تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه چیزی حدود 422.300 شغل دارد. بزرگترین کارفرمایان تکنسین داروخانه به عبارت زیر هستند:

51% آنها را داروخانه ها، 17% آنها را بیمارستانهای خصوصی و دولتی و 9% را فروشگاه های بزرگ تشکیل میدهند. تکنسین های داروخانه بیشتر روز کارشان را باید سرپا بایستند.

برنامه کاری تکنسین داروخانه

بیشتر تکنسین های داروخانه تمام وقت کار میکنند. داروخانه ها ممکن است شبانه روزی باز باشند. به همین خاطر، تکنسین های داروخانه مجبور هستند که شب یا آخر هفته ها هم مشغول به کار باشند.

چطور تکنسین داروخانه شویم؟

تکنسین داروخانه معمولا نیاز به دیپلم دبیرستان یا به همان اندازه تجربه کاری دارد. همچنین میتوانید به طور خاص دوره ای در ارتباط با تکنسین داروخانه بودن بگذرانید. بیشتر کشورها، برای تکنسین های داروخانه ملزم کرده اند که حتما باید امتحانی بدهند و در صورت قبولی در آن امتحان میتوانند در داروخانه ها مشغول به کار شوند.

نکاتی که برای تکنسین داروخانه شدن، بسیار مهم است!

  • مهارت خدمات رسانی به مشتری: تکنسین داروخانه بیشتر وقتش را صرف تعامل با مشتری میکند. پس مودب بودن و همچنین مشتری مداری از جمله ویژگی هایی است که یک تکنسین داروخانه باید داشته باشد.
  • توجه به جزئیات داشتن: مشکلات سلامتی جدی میتواند در دادن نسخه های اشتباه اتفاق بیفتد. اگرچه داروساز مسئول نظارت و اطمینان بر داروهایی است که شما به عنوان تکنسین داروخانه میدهد اما تکنسین باید به جزئیات توجه کند تا اتفاق ناخوشایندی در این میان رخ ندهد.
  • مهارت شنیدن: تکنسین داروخانه باید به طور مشخص و واضح با داروساز و پزشکان صحبت کند، خصوصا وقتی مشغول دریافت نسخه از مشتری است. وقتی با مشتریان صحبت میکند، باید با دقت به نیازشان گوش کند و در صورت لزوم به داروساز مراجعه کند.
  • مهارت نظمدهی: کار کردن به عنوان تکنسین داروخانه شامل به تعادل رساندن مسئولیت های مختلف میشود. تکنسین های داروخانه به مهارت های سازماندهی خوب برای کامل کردن کارها نیاز دارند.
مقاله مرتبط   گروه های خونی

چشم اندازی به شغل تکنسین داروخانه!

استخدام تکنسین داروخانه در طور 10 سال آینده، 4% افزایش خواهد یافت. درست به اندازه سرعت متوسط باقی شغل ها. فاکتورهای زیادی منجر به چنین افزایش تقاضایی میشود. جمعیت دارد رو به پیری میرود و افراد مسن معمولا از داروهای بیشتری نسبت به افراد جوان استفاده میکنند. نرخ بالای بیماری های مزمن مثل دیابت در میان همه گروه های سنی نیز منجر به افزایش تقاضا برای داروها میشود. پیشرفت در تحقیقات داروسازی این امکان را به افراد میدهد تا برای مبارزه با بیماری ها حتما سراغ نسخه ها و داروها بروند.

علاوه بر اینها، تکنسین داروخانه ممکن است در آینده نقش مهمتری را در داروخانه به عهده بگیرد چرا که داروسازها دارند به کارهایی بیشتر از یک داروساز رسیدگی میکنند. تکنسین ها نیز احتمالا کارهایی از جمله تایید کار دیگر تکنسین ها و چیزهایی از این قبیل را در دستور کارشان قرار دهند.

باید علاقه ای قلبی داشته باشید و عزمی راسخ!

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان درباره تکنسین داروخانه نوشتیم. این که چه کارهایی در حوزه وظایف این شغل قرار میگیرد و چه کارهایی باید انجام شود تا فرد تکنسین داروخانه شود. همچنین سعی کردیم درباره راه های تبدیل شدن به یک تکنسین داروخانه خوب نیز برایتان بنویسیم. اما لازمه همه اینها، داشتن مدرک است که شما با شرکت در دوره تکنسین داروخانه مرکز سلامت ایرانیان میتوانید به چنین جایگاهی دست پیدا کنید و به شغل مورد نظرتان نیز برسید.

به این post امتیاز دهید
نوشته قبلی

همه چیز درباره FIT و FUT

نوشته بعدی

انواع گروه های دارویی کدامند؟

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها