انواع گروه های دارویی کدامند؟

انواع گروه های دارویی

انواع گروه های دارویی کدامند؟

متخصص یعنی کسی که در یک حوزه تخصصی، مهارت و اطلاعات کافی دارد. چند نفر را دور و برتان میشناسید که میتوانید به آنها بگویید متخصص هستند؟ چند نفر را میشناسید که فکر میکنید جای درستی که باید باشند نیستند چرا که نسبتی با کاری که در آن هستند، ندارند؟ احتمالا جواب سوال اول خیلی کم باشد و جواب سوال دوم، تعداد زیاد! خب، در چنین شرایطی ترجیح میدهید در کدام دسته قرار بگیرید؟ شما به عنوان کسی که در داروخانه کار میکند یا کسی که میخواهد در داروخانه کار کند باید مهارت هایی کسب کنید. باید از دانشی نسبی درباره شغل خود برخوردار باشید. باید بتوانید از پس چالش های مختلف شغلتان بربیایید. چقدر آماده هستید؟ چقدر با گروه های دارویی آشنایی دارید؟ این مطلب قرار است شما را با برخی از این گروه های دارویی آشنا کند.

چه کسی با گروه های دارویی سر و کار دارد؟

اسمش را هرچه میخواهید بگذارید، مختار هستید. نسخه پیچ، دستیار داروساز، تکنسین داروخانه، دارویار، پراتیک، کارمند یا هر چیز دیگری که شما بگویید، شخصی است که زیر نظر مستقیم پزشک داروساز در داروخانه عمل نسخه پیچی را انجام میدهد. خیلی ها با دریافت مدرک سراغ این کار می آیند و برخی هم به صورت تجربی این کار را یاد میگیرند و ادامه میدهند. نکته بسیار مهمی که در ادامه حرف هایی که بالاتر زدیم باید به آن اشاره کنیم این است که تکنسین داروخانه برای این که بتواند کارش را به درستی انجام دهد (منظور از کارش، همان خواندن نسخه و دادن داروی درست است) باید درباره هر دارویی چند نکته و مسئله مهم را بداند.

البته یک مسئله مهم دیگر را هم باید بگوییم که به دلایل منطقی مختلفی این نکته به طور مشخص گفته شده که تکنسین داروخانه نیازی به دانستن شیوه تشخیص بیماری، شیوه تجویز دارو، تداخلات دارویی، منع و احتیاط و … ندارد. مسائلی که باید بداند مربوط به نام برند، ژنریک، کاربردهای درمانی داروها، اشکال دارویی، نسخه پیچی درست و ارائه داروی مناسب به بیمار است. اگر تکنسین داروخانه بخواهد فردی تاثیرگذار باشد و کارش را به مراتب بهتر از آنچه که گفتیم انجام دهد، میتواند درباره توصیه های گفته شده درباره مصرف هر دارو نیز اطلاعاتی به دست بیاورد.

مقاله مرتبط   کاشت مو FIT

این شما و این گروه های دارویی

داروهای مربوط به سیستم قلب، خون و عروق:

ضد فشار خون، ضد آنژین صدری، ضد اختلالات عروقی، ضد آریتمی، ضد نارسایی احتقانی، ضد انعقاد خون، ضد چربی خون، ضد قند خون و ضد آنمی

داروهای مربوط به سیستم اعصاب، مغز و روان:

آرام بخش و ضد افسردگی، خواب آور، ضد جنون، ضد میگرن، ضد صرع، ضد آلزایمر، ضد پارکینسون، ضد بیش فعالی، بی حس کننده های موضعی و بیهوش کننده های عمومی

داروهای مربوط به سیستم تنفسی:

ضد آسم و تنگی نفس، ضد سرفه، آنتی هیستامین ها و سرماخوردگی

داروهای آنتی بیوتیک:

ضد قارچ، ضد ویروس، ضد انگل، ضد باکتری

داروهای مربوط به سیستم گوارش:

ضد اسید معده، آنتی کولینرژیک گوارشی، محافظ مخاط، ضد تهوع و استفراغ، ضد اسهال، مسهل و ملین، ضد التهاب گوارشی و ضد نفخ

داروهای مسکن، ضد درد و التهاب و مخدر:

کورتون، استامینوفن و ترکیبات آن، انسید و مخدر

داروهای مربوط به سیستم استخوانی، عضلات و مفاصل:

ضد اسپاسم عضلات، ضد پوکی استخوان، موثر بر مفاصل و ضد نقرس

داروهای مربوط به سیستم هورمونی:

غده تیروئید، غدد‌ هیپوفیز و هیپوتالاموس، پیشگیری از بارداری و غدد جنسی

داروهای مربوط به سیستم ادراری تناسلی:

ضد سوزش و تکرر ادرار، ضد ناتوانی جنسی و موثر بر رحم،

داروهای ضد سرطان

داروهای مربوط به سیستم ایمنی:

تعدیل کننده های ایمنی و واکسن ها

داروهای حاجب

داروهای ترکیبی

مکمل ها و ویتامین ها

داروهای گیاهی

 

شرکت در دوره تکنسین داروخانه ما را با چه چیزی روبرو میکند؟

شما با شرکت در دوره های تکنسین داروخانه، مهیا میشوید برای این که در داروخانه کار کنید و نسخه پیچی انجام دهید. همانطور که خودتان بهتر میدانید، مصرف دارو آن هم به میزان زیاد میتواند باعث ایجاد مشکلات و عوارض زیاد از حدی شود. اگر داروها به درستی و به اندازه مصرف نشوند هم میتوانند باعث ایجاد اختلال در انجام وظایف شوند. پس همیشه باید به مقداری که تجویز شده توجه کرد. مسائل مهمی که در کنار مصرف دارو مهم است و تکنسین داروخانه آن را گوشزد خواهد کرد میشود به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال تداخل دارو با غذا
  • مصرف نادرست دارو
  • برنامه زمانی اشتباه
  • جلوگیری از تداخل های دارویی
  • رابطه مستقیم مصرف دارو با سن فرد
  • مصرف چند دارو به طور همزمان
مقاله مرتبط   توصیه های بعد از کاشت مو

ساده تر از آنچه که فکرش را بکنید!

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان به معرفی انواع گروه های دارویی پرداختیم. شناخت انواع گروه های دارویی تا حد زیادی میتواند به تکنسین داروخانه کمک کند تا کارش را به خوبی انجام دهد. تصور کنید دارید در داروخانه ای کار میکنید و قرار است نسخه پیچی کنید، اگر مراجعه کننده سوالی در ارتباط با دارویی داشته باشد که نتوانید جواب دهید احتمال این که خودتان را سرزنش کنید و آن فرد هم ناامید شود یا نادانسته دارویی به اشتباه به او بدهید وجود دارد. برای این که چنین مشکلاتی پیش نیاید، پیشنهاد میکنیم حتما در دوره های تکنسین داروخانه مرکز سلامت ایرانیان شرکت کنید و با گذراندن این دوره ها و دریافت مدرک، با اطمینان خاطر در داروخانه ها مشغول به کار شوید. اینطوری وجدانتان هم آرامتر خواهد بود.

به این post امتیاز دهید
نوشته قبلی

تکنسین داروخانه کیست؟

نوشته بعدی

کمک بهیار کیست؟

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها