کمک بهیار کیست؟

کمک بهیار کیست؟

کمک بهیار کیست؟

یک سری آدم دور و برمان هستند، از لحظه ای که می بینیمشان دلشان میخواهد به آدم برسند و کمک کنند تا لحظه ای که ازشان خداحافظی میکنیم،همین روحیه کمک کردن را دارند. شما از این دسته از افراد هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، احتمالا شغلی که مناسبتان خواهد بود، کمک بهیاری است. چیزی درباره کمک بهیار میدانید؟ در این مطلب قرار است با یکی از شغل های مهمی که در حوزه بهیاری وجود دارد آشنا شویم.

کلیتی درباره شغل کمک بهیار

کمک بهیار مراقبت های اولیه را برای بیمار فراهم میکند و به او کمک میکند تا بتواند فعالیت های روزانه زندگی را انجام دهد. مثلا جابجا کردن بیمار یا تمزی کردن محل درمان و کارهایی از این قبیل. بیشتر کمک بهیاران در شرکت های پرستاری یا در بیمارستان کار میکنند. آنها به لحاظ فیزیکی فعالیت میکنند و احتمالا لازم خواهد بود بتوانند بیمار را از جایش بلند کنند. اغلب کمک بهیار ها برای این که بتوانند به این شغل دست پیدا کنند باید دوره های آموزشی بگذرانند. که ما در مرکز سلامت ایرانیان این دوره ها را به صورت ویژه برایتان ارائه میکنیم. 

درآمد کمک بهیاری برخلاف همه زحماتی که شما قرار است بکشید آنقدری که نیست که ارزش زحماتتان را داشته باشد و فقط در صورتی برایتان خوب است که با روحیه تان سازگار است و باعث میشود تا احساس رضایت کنید. به طور کلی گفته میشود استخدام کمک بهیار تا سال 2029 تا 8% رشد خواهد داشت و به مراتب سریعتر از باقی شغل ها خواهد بود. هرچه جمعیت جهان رو به پیری برود و سن افراد نیز بالا، درنتیجه نیاز به چنین مشاغل و افرادی بیشتر خواهد شد.

کمک بهیار چه کار میکند؟ 

کمک بهیار به عنوان بخشی از تیم مراقبتی بیمار تحت نظارت پرستار، فعالیت میکند. او وظیفه دارد تا مراقبت های اساسی و اولیه برای بیمار را فراهم کند و به او در انجام فعالیت های روزمره زندگی اش کمک کند. آنها معمولا کارهای زیر را انجام میدهند:

  • استحمام بیمار
  • کمک به بیمار برای استفاده از دستشویی و پوشیدن لباس
  • چرخاندن، عوض کردن جا و همچنین انتقال بیماری بین تختخواب و ویلچر
  • گوش دادن به نگرانی های سلامتی بیمار و همچنین گزارش دادن به پرستار
  • اندازه گیری علائم حیاتی بیمار مثل فشار خون و تب
  • آماده کردن غذا و کمک به بیمار برای خوردن غذا

بسته به سطحی که کمک بهیار آموزش دیده باشد، میتواند دارو هم به بیمار بدهد. کمک بهیار اغلب افرادی هستند که از بیمار به خوبی مراقبت میکنند.

محیط کار کمک بهیار

کلی  کمک بهیار در یک کشور وجود دارد که از میان آنها هرکدامشان یک جایی کار میکنند اما فراوانی محل کارشان را در ادامه و به صورت درصدی بریتان شرح خواهیم داد:

37% آنها در شرکت های پرستاری، 27% در بیمارستان های خصوصی و دولتی، 11% در خانه سالمندان، 5% در خدمات مراقبتی سلامت و 4% در دولت کار میکنند.

آسیب ها و بیماری ها

کمک بهیارها یکی از بالاترین نرخ آسیب رسی و بیماری را در بین همه مشاغل دارند. این افراد اغلب باید بیماران را جابجا کنند و چنین چیزی نیاز به نیروی فیزیکی بدنی دارد. آنها معمولا در هنگام بلند کردن افراد ریسک آسیب زدن به ستون فقراتشان را تحمل میکنند.

مقاله مرتبط   شرایط بازار کار کمک پرستاری برای مهاجرت

برنامه کاری

اگرچه بیشتر کمک بهیارها تمام وقت کار میکنند، برخی شان پاره وقت. از آنجایی که شرکت های پرستاری به صورت تمام وقت مراقبت ارائه میکنند، کمک بهیارها لازم است که شب ها، آخر هفته ها و حتی در تعطیلات نیز کار کنند.

مهمترین ویژگی ها برای تبدیل شدن به کمک بهیار

مهارت های ارتباط گرفتن: کمک بهیارها باید به نگرانی ها و مشکلات بیمارانشان گوش کنند و به آن پاسخ دهند. همچنین باید با دیگر افرادی که در این حوزه و زمینه کار میکنند نیز در ارتباط باشند. مثلا پزشک بیمار.

مهربانی: کمک بهیارها باید به افرادی که بیمار هستند، آسیب دیده اند یا به کمک های دیگری نیاز دارند، کمک برسانند و مراقبشان باشند. پس کمک بهیارها باید روحیه ای مهربانانه داشته باشند که بتوانند به خوبی از پس این کار بربیایند.

صبوری: کار روزمره تمیز کردن، غذا دادن و استحمام بیمار ممکن است اضطراب آور باشد. کمک بهیار ها باید بتوانند این کارها را با روحیه ای کاملا حرفه ای به انجام برسانند بدون این که احساساتی شوند.

توانایی فیزیکی: کمک بهیارها بیشتر وقتشان را سر پا هستند. همچنین باید بتوانند کارهایی از جمله بلند کردن بیمار یا جابجا کردن او را نیز به خوبی و راحتی انجام دهند.

درآمدی کمک بهیاری چقدر است؟

درآمدی که کمک بهیار دریافت میکند به مراتب کمتر از آن کاری است که انجام میدهد. تصور کنید در بهترین وضعیت ممکن است چیزی دریافت کنید که بتوانید صرفا از پس خورد و خوراک خانواده برای یک ماه بربیایید. به هر حال شغلی است که اگر علاقه ای پشتش نباشد، سخت میتوانید آن را ادامه دهید. نکته دیگری که وجود دارد این است که گاهی اوقات آدم چاره ای جز انجام برخی شغل ها ندارد، حالا چه به خاطر علاقه باشد چه به خاطر شرایط و اوضاع موجود. اما خیالتان راحت، کار کردن در این حوزه شما را با آدمهایی آشنا میکند که میتوانند هوایتان را داشته باشند.

چشم انداز آینده شغل کمک بهیار

بالاتر کمی در این باره نوشتیم که داریم درباره شغلی حرف میزنیم که تا 10 سال آینده چیزی حدود 8% رشد استخدام خواهد داشت. این یعنی دو برابر سرعت رشد باقی شغل ها. دلیلش هم واضح است. سن جمعیت جهان دارد به سمت پیری میرود و بیماری های مختلف و آسیب هایی که در سنین بالا، افراد میبینند، میتواند منجر به این اتفاق شود که نیاز به کمک بهیار به مراتب بیشتر از قبل حس شود. پس عملا داریم درباره شغلی حرف میزنیم که هرچه بگذرد، اوضاعش بهتر میشود.

برای ورود به بازار کار آماده شوید…

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان، درباره کمک بهیار نوشتیم و این که چه کارهایی باید انجام دهند و درامدشان چقدر است. حالا اگر مشتاق هستید که در این زمینه کار و فعالیت خود را آغاز کنید یا در جایی استخدام شوید که به کمک بهیار نیاز دارند، تنها کافی است دوره کمک بهیاری مرکز سلامت ایرانیان را بگذرانید و مدرک آن را دریافت کنید. یک عالم آدم منتظر شما هستند که نجاتشان دهید و مراقبشان باشید.

کمک بهیار عضوی از گروه درمان و کادر پرستاری است که زیر نظر پرستاران و بهیاران انجام وظیفه می‌کنند و امور اولیه بیماران مثل نیازهای حمل و نقل بیمار، حمام بیمار، دهانشویه، امورنظافتی و کوتاه کردن ناخن، تعویض ملحفه، تغییر وضعیت بیمار، کمک در غذا خوردن، دادن لگن و لوله ادرار، تمیز نمودن تخت و میز بیمار، مانیتور و وسایل کمک تنفسی، خالی کردن کیسه‌های ادراری و درن‌های مختلف و شیشه ساکشن، جمع‌آوری نمونه خون، ادرار و مدفوع و … را انجام می‌دهند.

مقاله مرتبط   عوارض مزوتراپی چیست و چه مشکلاتی دارد؟

کمک بهیار در واقع نیروی کمکی و دستیار کادر پرستاری از جمله پرستار و بهیار می‌باشد که کارهای اولیه بیمار از جمله وظایف آنها هست.

در کل پرستاران و بهیاران به نوعی بیماربر و بیماریار می باشند که وظیفه اصلی آنها همین امور مربوط به بیماربری و بیماریاری می باشد. در قدیم سازمان نظام پرستاری ایران، انجمن پرستاری ایران، دانشگاه‌های علوم پزشکی و چندین مرکز دیگر آموزش دوره‌ سه‌ ماهه کمک بهیاری را برگزار میکردند

 آموزش های دوره کمک بهیاری:

  • مقدمه ای در دوره های پرستاری
  • مهارت های پرستاری
  • مراقبت از بیمار
  • پرستاری سالمندان

وظایف کمک بهیاری برای مراقبت در منزل

کمک بهیار موظف است مراقبت های اساسی بیماران را انجام دهد و هم چنین او در کمک به آنها در فعالیت های روزمره نقش دارد  که ممکن است برای انجام آن ها به تنهایی با مشکل روبرو باشند ، مانند حمام کردن.

کمک بهیار فردی است که آموزش های لازم را دیده و زیر نظر پزشکان کار می کند ، وظایفی مانند گرفتن علائم حیاتی ، جمع آوری نمونه ، تجویز دارو ، اطمینان از آسایش بیمار و گزارش وضعیت بیماران خود را به پرستاران می دهد.کمک بهیار در خط مقدم پرستاری است و به طور روزانه با بیماران در تعامل مستقیم می باشد.

کسی که مدرک کمک بهیاری دارد باید مهارت ها و دلسوزی در مراقبت از سالمند و لذت بردن از کمک به دیگران را داشته باشد. کمک بهیار معمولا در مراکز درمانی های طولانی مراقب اصلی بیمار است. داشتن مهارت های ارتباطی برای کمک بهیاران بسیار ضروری است، زیرا مهم ترین وظیفه آن ها این است که تمام نگرانی ها و مسائل بیمار را به سرپرست خود انتقال دهند ورفع کنند.

وظایف کمک بهیار در بیمارستان:

در حالت کلی  وظایف کمک بهیار در همه جا یکسان است، آن ها همیشه زمان زیادی را در بیمارستان با بیماران نمی گذراند زیرا بیش تر بیماران حداکثر به مدت چند روز مرخص می شوند. پس اگر بیش تر تمایل دارید در محیطی باشید که باسرعت بیش تری کارکنید محیط بیمارستان برای شما مناسب است. بیمارستان ها هم چنین می توانند ازحضور کمک بهیارهای با تجربه در بخش های مختلف مانند اتاق اورژانس استفاده کنند.

یک کمک بهیار با تجربه می گوید: “یکی ازویژگی های مهم برای هر کسی که به شغل بهیاری علاقه دارد این است که فردی علاقه مند به سلامتی دیگران باشد.” پرستار دیگری دراین رابطه می گوید:”افرادی که مهارت های ارتباطی و شنیداری خوبی دارند و نسبت به همه ی افراد همدلی نشان می دهند ، در این زمینه رشد می کنند.”

دوره کمک بهیاری

آشنایی کامل با وظایف کمک بهیار

مرکز سلامت ایرانیان

4.9/5 - (7 امتیاز)
نوشته قبلی

انواع گروه های دارویی کدامند؟

نوشته بعدی

واژگانی که تکنسین داروخانه باید بداند

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها