بلاگ

همه‌چیز درباره درآمد تکنسین کاشت مو

همه‌چیز درباره درآمد تکنسین کاشت مو

کاشت مو تخصصی است که در آموزشگاه‌های پزشکی، و زیر نظر متخصصان پیوند مو آموزش داده می‌شود. در این دوره‌ها، شما با نکته‌های کلیدی درباره چرخه رشد مو و بازیابی آنها آشنا می‌شوید. همچنین پزشکان متخصص پیوند مو در این دوره‌ها روش‌های کاشت مو را به شما آموزش می‌دهند. دو عامل مهم باعث جذب و روی آوردن افراد گوناگون به یادگیری این تخصص شده است. نخستین عامل نیاز جامعه پزشکی به تکنسین کاشت مو، و دومین عامل، درآمد تکنسین کاشت مو است.

در دوره‌های آموزشی پیوند مو شما با مطالب علمی بسیاری درباره رشد، ریزش و راه‌های ترمیم موها آشنا می‌شوید. یادگیری تئوری و عملی یک یا چند روش کاشت مو نیز شما را به‌صورت تخصصی با این دانش آشنا می‌کند. روش‌های  FUT و FIT دو روش معمول و پرکاربرد پیوند مو هستند. متخصصان در روش FUT، با برداشتِ نواری موها به پیوند مو می‌پردازند. اما در روش FIT، برداشت موها به‌صورت تک‌به‌تک است. با یادگیری این دو روش می‌توانید وارد تیم‌های پیوند مو شوید و از درآمد تکنسین کاشت مو برخوردار گردید.

تکنسین کاشت مو کیست و درآمد تکنسین کاشت مو چقدر است؟

تکنسین کاشت مو فردی است که دوره پیوند مو را زیر نظر پزشکان متخصص آموخته و در آزمون نهایی آن نمره قبولی گرفته باشد. تکنسین کاشت مو دوره عملی کاشت مو را روی موهای افراد مختلف، و زیر نظر استادان متخصص آموزش می‌بیند. تکنسین‌های کاشت مو پس از یادگیری و به دست آوردن تجربه می‌توانند عمل پیوند مو را در کلینیک‌های مختلف انجام دهند. همان‌طور که اشاره کردیم روش‌های گوناگونی برای پیوند مو وجود دارد که هر تکنسین باید دوره‌های تخصصی آنها را گذرانده باشد.

از نکته‌های مورد توجه در این زمینه باید به درآمد تکنسین کاشت مو اشاره کنیم. روش‌های نوین پیوند مو تخصصی جدید و مورد نیاز است. کلینیک‌های زیادی که اقدامات زیبایی انجام می‌دهند، نیاز به تکنسین پیوند مو دارند. همین نکته باعث شده بازار کار خوبی برای این دسته از علاقه‌مندان در کشور ما فراهم شود. درآمد تکنسین‌های کاشت مو با توجه به تعداد گرافت‌های موی پیوندی مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که کاشت مو یک کار گروهی است. هر تکنسین کاشت مو می‌تواند در یک نوبت جراحی، بین 400 تا 600 گرافت مو را برای کاشت آماده کند.

عوامل موثر در درآمد تکنسین کاشت مو:

عوامل موثر در درآمد تکنسین کاشت مو

عوامل موثر در درآمد تکنسین کاشت مو

تکنسین‌های کاشت مو باید این عمل زیبایی را زیر نظر پزشکان و در کلینیکی که به نام آنها ثبت شده انجام دهند. مقدار دستمزد تکنسین کاشت مو در برابر هر 1000 گرافت موی پیوندی مشخص می‌شود و به عوامل مختلفی بستگی دارد:

1- درآمد تکنسین کاشت مو با توجه به روش کاشت مو:

دو روش پایه در پیوند مو وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید. درآمد تکنسین‌های پیوند مو در هریک از این روش‌ها با دیگری متفاوت است.

* پیوند مو به روش FUT یا نواری:

در روش کاشت موی FUT، شما باید یاد بگیرید نوار باریکی را از موهای پشت سر بیمار، از جایی که موها تراکم خوبی دارند، جدا کنید. این کار با برش زدن و بخیه جای برش همراه است. پس از آن، شما تک‌تک فولیکول‌های مو را از روی این نوار جدا می‌کنید. آماده‌سازی فولیکول‌ها برای پیوند در مرحله بعدی صورت می‌گیرد. در پایان، شما گرافت‌های آماده‌شده را به بخش بی‌موی سر داوطلب پیوند می‌زنید.

پیوند مو با روش FUT با برش، خون‌ریزی و بخیه زخم سر داوطلب پیوند مو همراه است. این روش زمان بهبودی طولانی‌تری هم دارد. اما از طرف دیگر، این روش پیوند مو آسان‌تر و مطمئن‌تر از روش‌های دیگر است. هزینه این نوع پیوند مو هم در کلینیک‌های کاشت مو کمتر از روش‌های پیشرفته‌تر است. به همین دلیل، درآمد تکنسین کاشت مو از این روش پایین‌تر از روش FIT است. دستمزد دستیار کاشت مو در برابر پیوند هر 1000 گرافت مو در روش FUT، از 700 تا 800 هزار تومان است.

* پیوند مو به‌ روش FIT:

روش FIT متفاوت از روش FUT است. در این روش، نواری از پشت سر یا بخش پرموی سر بیمار برداشته نمی‌شود. شما در این روش یاد می‌گیرید که گرافت‌های مو را به‌صورت یک‌به‌یک از بخش‌های پرموی سر داوطلب جدا کنید. پس از آماده‌سازی این موها، آنها را به بخش کم‌مو یا بی‌موی سر بیمار پیوند می‌زنید. پیوند مو با روش FIT نیاز به تجهیزات کامل‌تر و مهارت بالاتری دارد. در این روشِ پیوند مو ممکن است از موی بخش‌های دیگر بدن داوطلب هم استفاده کنید.

سرعت عمل در همه روش‌های کاشت مو مهم است و باید بالا باشد. به‌ویژه در روش FIT که نیاز به زمان زیادی است تا فولیکول‌های مو از سر بیمار جدا شوند. به‌طور معمول، کاشت مو با روش FIT ممکن است بیش از یک جلسه به طول انجامد. سخت‌تر و وقت‌گیرتر بودن این روش باعث شده تا درآمد تکنسین کاشت مو از این روش بالاتر باشد

* روش ترکیبی FUT و FIT:

در موارد بسیاری، پزشکان و تکنسین‌های کاشت مو از ترکیب دو روش FUT و FIT برای پیوند مو استفاده می‌کنند. انجام روش ترکیبی پیوند مو درآمد تکنسین کاشت مو را، همانند روش FIT، بالاتر می‌برد. اگر در عمل پیوند مو از دو روش FUT و FIT استفاده شود، درآمد تکنسین کاشت مو به 1,700,000 تا 1,800,000 تومان در برابر هر 1000 گرافت موی پیوندی می‌رسد.

2- درآمد تکنسین کاشت مو با توجه به شهر و کلینیک محل کار تکنسین پیوند مو:

درآمد تکنسین کاشت مو با توجه به شهر

درآمد تکنسین کاشت مو با توجه به شهر

درآمد تکنسین‌های پیوند مو بستگی به شهر فعالیت و کلینیکی که در آن کار می‌کنند هم دارد. برخی شهرها و کلینیک‌ها هزینه کمتری از داوطلبان کاشت مو می‌گیرند. البته هزینه اجاره جا و زندگی هم در این شهرها پایین‌تر است. این هزینه در برخی از شهرها و کلینیک‌ها هم بسیار بیشتر است. این نکته هم روی درآمد تکنسین پیوند مو تاثیرگذار است.

مقاله مرتبط   آشنایی با مراحل رشد مو بعد از کاشت

وظیفه‌های تکنسین کاشت مو:

یک تکنسین پیوند مو وظیفه‌های مختلفی در اتاق جراحی به عهده دارد. با توجه به تیم پزشکی کلینیک و تجربه تکنسین، ممکن است چند مورد یا بسیاری از این وظایف بر عهده تکنسین باشد:

  • آماده‌سازی اتاق جراحی برای پیوند مو و اطمینان از کارکرد درست دستگاه‌ها، میکروسکوپ‌ها و بقیه وسایلی که برای کاشت مو به کار می‌روند.
  • آماده کردن بیمار برای پیوند مو که شامل تراشیدن مو در محل کاشتن مو است.
  • برش دادن پوست سر در بانک موی داوطلب در روش FUT و جداسازی لایه‌ای از بافت پوست سر برای برداشتن گرافت‌های مو است.
  • آماده‌سازی گرافت‌ها و شمارش آنها برای پیوند زدن وظیفه دیگری است که تکنسین‌ها بر عهده دارند.
  • پیوند گرافت‌ها یا کمک به پزشک در پیوند گرافت‌ها وظیفه دیگر تکنسین‌های کاشت مو است.
  • بخیه زدن جای برش در روش FUT و پانسمان سر بیمار پس از عمل نیز به عهده تکنسین‌ها است.
  • راهنمایی بیمار برای مراقبت از موهای کاشته‌شده، تا عمل پیوند با موفقیت به انجام برسد، از دیگر وظایف دستیاران کاشتن مو است.
  • تمیز کردن و مرتب‌سازی اتاق جراحی را هم باید به وظیفه این دستیاران اضافه کنیم.

ویژگی‌هایی که یک تکنسین موفق کاشت مو باید داشته باشد:

ویژگی‌هایی که یک تکنسین موفق کاشت مو باید داشته باشد

ویژگی‌هایی که یک تکنسین موفق کاشت مو باید داشته باشد

ویژگی‌های گوناگونی باید در شما باشد تا بتوانیم شما را یک تکنسین موفق کاشت مو بنامیم:

1- دانش کافی درباره کاشت مو داشته باشید:

نخستین قدم برای کسی که می‌خواهد تکنسین پیوند موی موفقی باشد، به دست آوردن دانش تئوری و عملی در این تخصص است. خوشبختانه دوره‌های آموزش کاشت مو با روش‌های مختلف در کلینیک‌های معتبر و زیر نظر بهترین استادان این رشته برگزار می‌شود. قابل‌توجه بودن درآمد تکنسین کاشت مو نیز افراد زیادی را تشویق به یادگیری این تخصص کرده است. طبیعی است کسانی که دوست دارند تکنسین موفقی باشند، باید در این دوره‌ها آموزش ببینند و مهارت‌های لازم را زیر نظر استادان فرا بگیرند.

2- با دقت و ریزبین باشید:

کاشت مو کاری بسیار ظریف است که باید با دقت و وسواس زیاد انجام شود. دومین ویژگی یک تکنسین موفق کاشت مو آن است که بادقت و ریزبین باشد و کار خود را با ظرافت بسیار انجام دهد. جالب است بدانید این ویژگی‌ها بیشتر با خصوصیات خانم‌ها جور درمی‌آید و خانم‌ها دقت بیشتری دراین‌باره دارند. خانم‌های داوطلب این کار هم به‌طور معمول تکنسین‌های موفق‌تری هستند.

3- توانایی کار تیمی داشته باشید:

عمل کاشت مو نیاز به مهارت بالا و سرعت زیاد دارد. گرافت‌های موی جداشده باید با سرعت به بخش بی‌موی سر بیمار پیوند زده شوند. این مورد تنها با کار تیمی انجام‌شدنی است. به همین دلیل است که یک تکنسین کاشت مو باید توانایی ارتباط گروهی و کار تیمی را داشته باشد. در یک گروه حرفه‌ای و موفق، درآمد تکنسین کاشت مو هم افزایش پیدا می‌کند.

4- توانایی برقراری ارتباط با داوطلبان کاشت مو را داشته باشید:

موفقیت در پیوند مو تنها در یادگیری این تخصص نیست. مهارت‌های ارتباطی شما راهی برای جذب مشتری و قانع کردن او برای پیوند مو است. با داشتن توانایی برقرار کردن ارتباط با افرادی که موهای خود را از دست داده‌اند، باعث جذب آنها می‌شوید.

5- پیوند مو را زیر نظر متخصص کاشت مو، به صورت تئوری و عملی آموزش دیده باشید:

مهارت و تخصص استاد شما مشخص‌کننده مقدار یادگیری و مهارت شما هم هست. کسانی که استادان برجسته، باتجربه و ماهرتری دارند، تکنسین‌های موفق‌تری خواهند شد. استادان ماهر فن‌های مختلف و ریزه‌کاری‌های کاشت مو را به شما آموزش می‌دهند و از شما تکنسین موفق‌تری می‌سازند. بدیهی است درآمد تکنسین کاشت مو وابسته به مهارت بالای او هم است.

6- در کاشت مو تجربه به دست آورده باشید:

بسیاری از افراد ممکن است دوره‌های مختلف درمانی و زیبایی را آموزش ببینند و با موفقیت سپری کنند. اما دستیابی به مهارت در بسیاری از تخصص‌ها تنها با تجربه به دست می‌آید. برای اینکه شما هم بتوانید تکنسین ماهری شوید و از درآمد تکنسین کاشت مو بهره‌مند شوید، ابتدا نیاز است تا تجربه خود را افزایش دهید. کاشت موفق مو نیاز به مهارت و سرعت‌عمل دارد. این دو مهارت هم تنها با تجربه بیشتر شما به دست می‌آید.

7- تجهیزات کاشت مو را داشته باشید:

پیوند مو تکنیک‌های مختلفی دارد و هر تکنیک پیوند مو نیاز به وسایل ویژه خود دارد. بدیهی است هر تکنسین کاشت مو باید وسایل مخصوص به رشته‌ای که در آن آموزش دیده و مهارت به دست آورده را هم داشته باشد. برخی پزشکان در کلینیک خود تنها بر روی کار شما نظارت دارند و شما باید همه مراحل پیوند مو را با وسایل و تجهیزات خود انجام دهید.

چگونه می‌توانید یک تکنسین کاشت موی موفق باشید؟

چگونه می‌توانید یک تکنسین کاشت موی موفق باشید

چگونه می‌توانید یک تکنسین کاشت موی موفق باشید

تنها عامل تضمین‌کننده درآمد تکنسین کاشت مو تجربه و مهارت او است. اگر شما هم دوست دارید به چنین شخصیتی تبدیل شوید، باید تجربه خود را افزایش دهید. بهتر است در ابتدا که هنوز مهارت و سرعت‌عمل پیدا نکرده‌اید، کار خود را زیر نظر پزشکان متخصص کاشت مو انجام دهید. تعداد بیشتر پیوند مو تجربه و مهارت بالاتر شما را هم به دنبال خواهد داشت.

مقاله مرتبط   آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو

هم‌زمان رزومه خود را با عکس گرفتن قبل و بعد از موهای داوطلبان پیوند مو کامل کنید. با ارائه یک رزومه موفق کاری، هر کلینیک کاشت مویی می‌تواند جای شما باشد.

دلایل شرکت در دوره آموزشی کاشت مو:

کسانی که علاقه‌مند به یادگیری دوره‌های زیبایی هستند، می‌توانند در دوره‌های آموزشی کاشت مو هم شرکت کنند. اما چرا باید در این دوره‌ها شرکت کنید؟

* پیوند مو دوره‌ای مهارتی است:

اکنون شغل بسیاری از افرادی که در کشورهای پیشرفته اروپایی زندگی می‌کنند، به‌دلیل پیدایش هوش مصنوعی به خطر افتاده است. اما هنوز زمان زیادی پیش روی شما است تا ابزاری بتواند با هوش مصنوعی کاشت مو و جراحی‌های دیگر را در بدن انسان انجام دهد. یادگیری مهارت پیوند مو شغلی برایتان ایجاد می‌کند که تا پایان عمر شما را تامین کند. درآمد تکنسین کاشت مو از بسیاری از شغل‌های دیگر در کشور ما بالاتر است.

* بازار کار پیوند مو در ایران پررونق است:

هرچه پیش‌تر می‌رویم، توجه مردم به چهره، اندام و زیبایی خود بیشتر می‌شود. ریزش مو نیز یکی از مسائلی است که زیبایی و تیپ مردان و برخی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مسئله، به‌ویژه برای کسانی که شغلی در ارتباط با مردم دارند، مهم‌تر است. همه این موارد باعث شده تا در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از مردم، که  موهای خود را از دست داده‌اند، به کاشت مو جلب شود و برای آن اقدام کنند. همین نکته پررونق بودن این کار را در ایران تضمین کرده است. به همین دلیل، درآمد تکنسین کاشت مو در ایران بالا است.

* درآمد تکنسین کاشت مو در همه‌جای دنیا بالا است:

پیوند مو درمانی ضروری نیست که به سلامت افراد وابسته باشد، بلکه عملی برای زیبایی و زیباتر شدن است. همین نکته دلیل کافی برای آن است که افراد پول بیشتری برای آن هزینه کنند. به‌این‌ترتیب، درآمد این شغل، نه‌تنها در ایران، بلکه در همه دنیا بالا است. البته چنین درمان‌هایی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌اندازه‌ای گران است که هرکسی نمی‌تواند از پیوند مو بهره ببرد.

نقش افراد مختلف تیم پزشکی در کاشت مو:

همان طور که اشاره کردیم، پیوند مو کاری گروهی است و باید با حضور تیم پزشکی انجام شود. درآمد تکنسین کاشت مو نیز با بودن او در این تیم تامین می‌شود. در این گروه، هریک از پرسنل اتاق عمل نقش خاصی دارند:

* پزشک متخصص کاشت مو:

پزشک متخصص کاشت مو کسی است که وظیفه پیوند مو را به عهده دارد. البته در موارد بسیاری، کاشتن مو به دست تکنسین‌ها انجام می‌شود و کار متخصص پوست و مو تنها نظارت بر روند پیوند مو و ایمن بودن آن است. تکنسین‌های کاشت مو این کار را در کلینیک پزشکان و زیر نظر آنها انجام می‌دهند.

* تکنسین کاشت مو:

اصلی‌ترین کار پیوند مو در اتاق عمل، به دست تکنسین‌ها انجام می‌شود که دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند. تکنسین‌های کاشتن مو همه کارهای مربوط به برداشتن موها از بانک مو، درآورن گرافت‌های مو، نگهداری آنها و سپس پیوند زدن گرافت‌ها را انجام می‌دهد.

البته همه این کارها باید در کمترین زمان ممکن انجام شوند تا فولیکول‌های مو سالم بمانند. به همین دلیل، این کار باید گروهی انجام شود و در اتاق عمل، دست‌ِکم نیاز به دو تکنسین پیوند مو است. نیاز به تخصص بالا در این مهارت باعث شده درآمد تکنسین کاشت مو در همه جای دنیا بالا باشد.

* پرستار:

ممکن است پرستارانی هم در روند کاشت مو در اتاق عمل حضور داشته باشند که کارهای کمکی را انجام دهند.

پرسش‌های متداول:

1- درآمد تکنسین کاشت مو چقدر است؟

درآمد دستیار یا تکنسین کاشت مو در روش FUT، در سال 1402، در برابر پیوند هر 1000 گرافت مو، حدود 700 تا 800 هزار تومان است. اما این دستمزد در عمل ترکیبی FUT و  FIT به 1,700,000 تا 1,800,000 تومان در برابر پیوند هر 1000 گرافت مو می‌رسد.

2- بازار کار برای تکنسین کاشت مو چطور است؟

خوشبختانه در‌حال‌حاضر، انجام خدمات زیبایی در کشور ما جزو پرطرفدارترین شغل‌ها است. به همین دلیل است که درآمد تکنسین کاشت مو در ایران بالا و قابل‌توجه است.

3- چه کسانی می‌توانند دوره تکنسین کاشت مو را بگذرانند و مدرک آن را بگیرند؟

پزشکان، پرستاران و افراد کادر پزشکی در این مورد در اولویت هستند. این افراد می‌توانند پس از آموزش و مهارت یافتن در کاشت مو شروع به کار کنند. اما گذراندن این دوره برای علاقه‌مندان و دوستداران فعالیت‌های زیبایی هم منع نشده و این افراد هم می‌توانند آموزش ببینند و زیر نظر پزشکان کار کنند.

4- چگونه می‌توانم تکنسین کاشت مو شوم؟

کلینیک‌ها و موسسه‌های مجاز پزشکی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کاشت مو می‌کنند. با شناسایی آموزشگاه‌های برتر دوره کاشت مو را آموزش ببینید و به کار مشغول شوید.

گفتار پایانی:

شاید درآمد تکنسین کاشت مو برای شما هم که به دنبال شغلی مطمئن و پردرآمد هستید، وسوسه‌انگیز باشد. اما پیش از هر تصمیمی، بهتر است با این تخصص بیشتر آشنا شوید. هم زمان که ویژگی‌های مثبت این کار را می‌بینید و تشخیص می‌دهید، مشکلات و سختی‌های آن را هم ببینید تا بتوانید تصمیم عاقلانه‌تری بگیرید. گفت‌وگوی شما با تکنسین‌های کاشت مو یا موسسه‌های پزشکی که این تخصص را آموزش می‌دهند نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته قبلی

آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو

نوشته بعدی

حقوق تکنسین داروخانه در کانادا چقدر است؟

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها