بلاگ

آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو

آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو

کاشت مو مانند هر جراحی دیگری نیاز به مراقبت دارد. اهمیت ‌مراقبت های بعد از کاشت مو کمتر از اهمیت عمل پیوند مو نیست. مراقبت پس از کاشت مو شامل موارد گوناگونی است و فرصت می‌دهد تا ریشه موهای کاشته‌شده بر روی پوست سر شما محکم شود. مراقبت در سه روز اول پس از کاشتن مو سرنوشت موهای شما را مشخص می‌کند. پس از آن، مراقبت در هفته نخست پس از پیوند مو از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته هنوز برنامه‌های مراقبتی شما پایان نیافته و در ماه اول پس از پیوند مو و پس از آن هم باید ادامه یابد.

با ما در نگاهی به برنامه‌های مراقبتی پس از کاشت مو همراه باشید.

آشنایی با مراقبت های بعد از کاشت مو:

مراقبت‌های پس از کاشتن مو را بهتر است با توجه به دوره‌های زمانی پس از پیوند مو بیان کنیم:

1- مراقبت های بعد از کاشت مو در سه روز اول:

مراقبت از موها در سه روز نخست پس از پیوند مو سرنوشت موهای شما را مشخص می‌کند. در این سه روز، با توجه به روش کاشت مو ممکن است پزشک روی بخش پیوندشدۀ سر شما را بانداژ کند. در برخی روش‌ها هم نیازی به باندپیچی دیده نمی‌شود. در صورت بانداژ شدن بخش پیوندی، تا 24 یا 48 ساعت بعد بانداژ روی سر شما باقی می‌ماند. پس از این مدت، پزشک شما بانداژ را از روی سرتان برمی‌دارد یا عوض می‌کند.

از مهم‌ترین مراقبت های بعد از کاشت مو این است که در این سه روز نباید موهای سر خود را شست‌وشو دهید. همچنین نباید بخش کاشت مو را لمس کنید. همچنین پوست سر خود را از تابش مستقیم آفتاب و گردوغبار دور نگه دارید. در همین راستا، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند تا روی سر خود را با کلاهی مناسب بپوشانید.

به پشت بخوابید تا روی بخش پیوندی فشار وارد نکنید و در زمان خواب، سر خود را بالاتر از بدنتان قرار دهید. سیگار نکشید و الکل نیز مصرف نکنید. پس از گذشت سه روز، در صورت اجازه پزشک می‌توانید به حمام بروید و سر خود را بشویید.

2- مراقبت های بعد از کاشت مو در هفته اول:

پس از سه روز نخست و حمام رفتن شما، روند بهبودی بخش پیوندی سرعت می‌گیرد. اکنون بخشی از سر شما که پزشک از آن مو برداشت کرده هم رو به بهبودی می‌رود. همچنین روی بخش پیوندی پوسته‌هایی ظاهر می‌شود که ممکن است با خارش همراه باشد. دقت کنید که نباید پوست سر خود را لمس کنید و آن را بخارانید.

از نمونه مراقبت‌های پس از کاشت مو در هفته اول، سیگار نکشیدن و مصرف نکردن الکل است. همچنین در این مدت از ورزش کردن خودداری کنید، اما روال زندگی شما به حالت عادی بازمی‌گردد.

در تمام این مدت از انجام فعالیت‌هایی که فشار خون شما را بالا می‌برند و باعث عرق کردن شما می‌شوند، خودداری کنید. ورزش‌های سنگین، رابطه جنسی و فعالیت‌های استرس‌زا جزو این دسته فعالیت‌ها به شمار می‌روند.

3- مراقبت های بعد از کاشت مو در ماه اول:

از هفته دوم به بعد موهای کاشته‌شده شما شروع به ریزش می‌کنند. نگران نشوید، چون ریزش موها جزو روند طبیعی کاشت و رویش دوباره موها است. پس از گذشت هفته نخست می‌توانید ورزش‌های سبک را شروع کنید، اما همچنان نباید به ورزش‌های سنگین روی آورید. پوست سر خود را در یک ماه نخست از تابش نور خورشید دور نگه دارید.

انواع مراقبت های بعد از کاشت مو:

انواع مراقبت های بعد از کاشت مو

انواع مراقبت های بعد از کاشت مو

از موهای کاشته‌شده خود در چند زمینه مختلف مراقبت کنید:

1- مراقبت‌های تغذیه‌ای پس از کاشت مو:

پس از پیوند مو باید غذاهای سرشار از ویتامین‌های A، B و E مصرف کنید. این ویتامین‌ها ریشه موهای کاشته‌شده را تغذیه می‌کنند و آنها را قوی نگه می‌دارند. خوراکی‌های دارای کلاژن هم تاثیر زیادی در بهبودی سریع شما دارند و از ریزش موهای کاشته‌شده جلوگیری می‌کنند. وجود مواد معدنی در خوراکی‌ها هم کمک می‌کند تا بهبودی پوست سر و رشد موهایتان زودتر صورت گیرد.

دقت کنید تا زمان طولانی گرسنه نمانید و از خوردن خوراکی‌های چرب و یبوست‌آور هم خودداری کنید. خوردن غذاهای خیلی شیرین و فست فودها را در زمان بهبودی ترک کنید. مصرف مواد دارای کافئین، مانند قهوه را هم در دوران پس از بهبودی از سر بگیرید.

مقاله مرتبط   دوره آموزش کاشت مو در شیراز

2- مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه دارویی:

بخشی از مراقبت‌های پس از کاشت مو در زمینه دارویی است. مصرف مکمل‌های دارویی کمک می‌کند تا روند بهبودی شما سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین پمادها و کرم‌هایی که پزشکتان تجویز کرده، کمک می‌کند تا پوست سر شما زودتر بهبود یابد. البته خوردن آنتی بیوتیک‌ها، مصرف مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب را هم فراموش نکنید.

3- مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه شست‌وشو:

تا سه روز اول پس از پیوند مو نباید موهای خود را بشویید. اما پس از گذشت این زمان، شما می‌توانید به حمام بروید و سر خود را شست‌وشو دهید. یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه شست‌وشوی موها است. سر خود را به آرامی بشویید تا هیچ فشاری به گرافت‌های کاشته‌شده وارد نشود. در زمان شست‌وشو مراقب باشید تا ناخن‌هایتان به گرافت‌ها گیر نکند و گرافت‌ها کنده نشوند. اگر سر شما زیاد عرق می‌کند، به‌صورت روزانه و با رعایت اصول گفته‌شده موهای خود را بشویید.

بیشتر پزشک‌ها شامپو بچه را برای شستن موها در هفته‌های نخست پس از پیوند مو تجویز می‌کنند. اما پس از آن می‌توانید از شامپوهای معمول خود بهره ببرید. ریختن آب بر روی سرتان هم باید به آرامی صورت گیرد. پاشیدن با فشار آب از دوش می‌تواند به کنده شدن گرافت‌ها منتهی شود. خشک کردن موها با سشوار و حتی باکشیدن حوله بر روی سر ممنوع است. برای خشک کردن موهای سر خود پارچه نرم و تمیزی را روی آن قرار دهید و به آرامی بخش پیوندی را لمس کنید.

4- مراقبت از موهای کاشته‌شده با روش درست خوابیدن:

بخشی از مراقبت های بعد از کاشت مو به روش استراحت و خوابیدن شما مربوط می‌شود. پس از پیوند مو بهتر است دو بالش در زیر سر خود قرار دهید تا سطح سرتان بالاتر قرار گیرد. بهترین بالش برای شما بالشی است که در زیر گردن شما قرار می‌گیرد و به پوست سرتان فشار وارد نمی‌کند. از ملافه و بالش تمیز استفاده کنید تا احتمال عفونت زخم‌های شما کمتر شود. بهترین کار برای اطمینان از این موضوع، شستن بالش و ملافه آن است. همچنین در شستن ملافه از موادی استفاده کنید که حساسیت‌زا نباشند.

برای اطمینان از اینکه در خواب غلت نزنید و به پهلو نخوابید، بهتر است چند بالش دوروبر خود قرار دهید. حواستان باشد که خوابیدن به شکم تا بهبودی محل پیوند مو ممنوع است. در روزهای اول پس از کاشت مو به‌اندازه کافی بخوابید تا روند بهبودی شما سرعت پیدا کند.

5- مراقبت های بعد از کاشت مو در برابر نور خورشید:

پوست سر شما در بخش پیوندی نباید در هفته‌ها و حتی ماه‌های اول پس از پیوند مو در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند تا چند ماه پس از پیوند مو، در زمان قرار گرفتن در زیر نور خورشید از کلاه استفاده کنید. نور خورشید می‌تواند باعث سوختگی ریشه موهای پیوندشده شما شود. البته این زمان را پزشک شما تعیین می‌کند و پس از گذشت زمان مشخص‌شده، شما به زندگی عادی بازمی‌گردید.

برخی از مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه شست‌وشو را بدانید:

برخی از مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه شست‌وشو را بدانید

برخی از مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه شست‌وشو را بدانید

با رعایت توصیه‌های مراقبتی در زمینه شست‌وشوی موهایتان درصد موفقیت پیوند مو را افزایش دهید:

  • همان‌طور که اشاره کردیم، با توجه به نظر پزشکتان، پس از سه روز اول می‌توانید موهای خود را بشویید.
  • پیش از شست‌وشوی موها روغن یا کرمی که پزشکتان تجویز کرده را روی پوست سر خود بزنید و 30 تا 45 دقیقه صبر کنید. این کرم یا روغن از موهای کاشته‌شده شما در زمان شست‌وشو مراقبت می‌کند.
  • از شامپو بچه یا شامپویی که پزشکتان توصیه کرده برای شست‌وشوی سرتان استفاده کنید. مقداری شامپو را در آب بریزید و به هم بزنید. سپس آن را به آرامی بر روی موهایتان بریزید.
  • محل کاشت مو را آرام بشویید و هیچ فشاری بر روی آن وارد نکنید.
  • از آب خیلی گرم یا سرد برای شست‌وشوی موهایتان استفاده نکنید.
  • دقت کنید که آب دوش با فشار زیاد روی سر شما ریخته نشود.

بهترین مواد خوراکی پس از کاشت مو:

مراقبت های بعد از کاشت مو در زمینه تغذیه‌ای کمک می‌کند تا روند بهبودی شما سرعت پیدا کند. در این دوران، برخی مواد خوراکی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

مقاله مرتبط   آشنایی با مراحل رشد مو بعد از کاشت

1- خوراکی‌های دارای آهن:

خوراک‌هایی مانند گوشت قرمز، جگر، اسفناج، تخمه‌کدو، حبوبات و گوشت بوقلمون سرشار از آهن هستند. هر کدام از این مواد را می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2- خوراکی‌های دارای روی (زینک):

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از کاشت مو این است که روی یا زینک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روی از مواد معدنی موثر در رویش موهای شما است. این ماده به کلاژن سازی کمک می‌کند و ترمیم بخش پیوندی سر شما را سرعت می‌بخشد. عدس، جو دوسر، لوبیا سفید، زرده تخم‌مرغ، جوانه گندم و تخمه‌کدو از خوراکی‌های دارای این ماده معدنی مفید به شمار می‌روند. مکمل‌های دارویی روی نیز ممکن است به کمک شما بیایند.

3- خوراکی‌های دارای ویتامین B:

گروه ویتامین‌های B نیز در ترمیم و رشد موهای شما تاثیرگذارند. موادی مانند گوشت، دانه‌ها، مغزها، مرکبات، اسفناج، تخم‌مرغ و شیر از مواد دارای این ویتامین به شمار می روند.

4- خوراکی‌های دارای ویتامین E:

ویتامین E جزو آنتی اکسیدان‌ها است و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. ویتامین E را در خوراکی‌هایی مانند کره بادام‌زمینی، فندق، بادام و تخمه آفتاب‌گردان پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید مکمل دارویی آن را مصرف کنید.

5- خوراکی‌های دارای ویتامین C:

خوشبختانه ویتامین C که خوردن آن جزو موارد مهم مراقبت‌های پس از کاشت مو است، در بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌ها پیدا می‌شود. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و خوردن آنها کمک می‌کند تا زخم‌های شما زودتر بهبود یابند.

سایر مراقبت های بعد از کاشت مو:

سایر مراقبت های بعد از کاشت مو

سایر مراقبت های بعد از کاشت مو

برخی از مراقبت‌های دیگر پس از کاشت مو را هم بدانید تا دوره بهبودی شما به‌خوبی به پایان رسد:

  • از استرس، کارها و شرایط استرس‌زا دوری کنید.
  • تا زمان توصیه شده از رفتن به استخر، سونا و دریا خودداری کنید.
  • در چند هفته اول از ژل مو، اسپری‌های مو و دیگر مواد آرایشی مو استفاده نکنید.

کلاه گذاشتن پس از کاشت مو:

در برخی از شرایط نیاز است تا شما از کلاهی استفاده کنید تا زخم‌ها و گرافت‌های کاشته‌شده را از معرض نور خورشید، گردوغبار و آلودگی‌های محیطی دور نگه دارد. در چنین شرایطی، کلاهی نرم و گشاد به کار شما می‌آید که اجازه رد شدن هوا را بدهد. کلاهی که تنگ نباشد، پوست سر شما را زیر فشار قرار ندهد و پزشکتان هم آن را تایید کرده باشد.

مراقبت از موهای پیشین شما پس از کاشت مو:

در روند کاشتن مو، پوست سر شما در بخش‌های مودار هم مورد آسیب قرار می‌گیرد. بخشی از مراقبت های بعد از کاشت مو مربوط به این قسمت‌ها می‌شود. ممکن است پزشک شما داروهایی را برای تقویت این بخش موها به شما بدهد. این داروها را هم استفاده کنید تا بهبودی شما کامل شود.

پرسش‌های متداول:

1- آیا برای شستن موها پس از پیوند مو از شامپوی خاصی باید استفاده کنم؟

بیشتر پزشکان استفاده از شامپوهای بچه را توصیه می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی، شامپوی خاصی مورد نظر پزشک شما است، بهتر است همان شامپو را استفاده کنید.

2- مراقبت های بعد از کاشت مو تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

تا سه ماه پس از پیوند مو باید به این مراقبت‌ها ادامه دهید. پس از آن می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید.

3- انجام چه ورزش‌هایی در ماه اول پس از کاشت مو ممنوع است؟

بهتر است از انجام ورزش‌های سنگین که باعث عرق کردن سر شما می‌شود، خودداری کنید. ورزش‌های فوتبال و بسکتبال جزو این سری ورزش‌ها هستند.

4- آیا گذاشتن یخ در روزهای اول روی بخش پیوند مو مجاز است؟

قرار دادن یخ به‌صورت مستقیم روی بخش پیوندی سودی ندارد و باعث آسیب رسیدن به گرافت‌های مو می‌شود.

سخن پایانی:

پنج شش ماه طول می‌کشد تا نشانه‌های موفقیت عمل پیوند مو بر روی سر شما ظاهر شود. تا یک سال آینده هم این روند سرعت پیدا می‌کند و شما پس از یک سال شاهد موهای رشدکرده و سالم خود خواهید بود. مراقبت های بعد از کاشت مو کمک می‌کند تا این مدت به خوبی سپری شود و شما بهترین نتیجه را از پیوند مو بگیرید. در این مدت، به‌ویژه در هفته‌های نخست پس از کاشت مو، غذای خوب و مقوی بخورید، خوب استراحت کنید و از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید. گرفتن بهترین نتیجه از عمل پیوند مو پاداش شکیبایی و مراقبت‌های شما در این دوران است.

به این post امتیاز دهید
نوشته قبلی

قرص زینک پلاس بعد از کاشت مو

نوشته بعدی

همه‌چیز درباره درآمد تکنسین کاشت مو

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها