همه چیز درباره FIT و FUT

همه چیز درباره FIT و FUT

انواع کاشت مو

اگر دارید به کاشت مو فکر میکنید، این مقاله از مرکز سلامت ایرانیان به انواع روش های کاشت مو میپردازد و درباره انتخاب های مختلفی که پیش روی شماست، اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهد. مسئله ریزش مو یکی از آن مسائل مهمی است که به طور خاص ایرانی ها را با خود درگیر کرده است. تا به حال شده به خاطر ریزش مو، اعتماد به نفس برخی کارها را نداشته باشید؟ یا به لحاظ روحی احساس کمبود کنید؟ خب احتمالا همین موضوع باعث شده که اکنون سراغ کاشت مو بروید یا حداقل به آن فکر کنید. مسئله مهم بعدی شناخت انواع کاشت مو است. شما با دانستن این مطالب میتوانید انتخاب کنید کدام روش کاشت مو برایتان بهتر است. البته درنهایت پزشکتان توصیه هایی به شما میکند و تصمیم گیری با توصیه های پزشک، به مراتب دقیقتر خواهد بود. پس این مطلب جنبه اطلاع رسانی و آگاه سازی شما را دارد.

چه گزینه هایی برای کاشت مو وجود دارد؟ انواع کاشت مو چیست؟

2 روش اصلی برای کاشت مو وجود دارد که احتمالا اگر جستجویی بکنید، درباره آنها اطلاعاتی پیدا خواهید کرد. کاشت مو به روش استخراج واحدهای فولیکولی (FUE) و کاشت مو به روش پیوند واحدهای فولیکولی (FUT) دومی با عنوان جراحی نواری نیز شناخته میشود.

هردوی این روشها به طور کلی شامل تعداد زیادی مرحله میشود. هردویشان نیز به نتایج طبیعی مشابهی میرسند و هردویشان گرافت ها (پیوندها) را با استفاده از روش مشابهی روی سر می کارند. تفاوت کلیدی نحوه برداشتن گرافت از ناحیه پیوندی است.

روش FUE شامل برداشتن موهای پیوندی به طور جداگانه و تک به تک میشود و این پروسه میتواند مدت زمان قابل توجهی به طور بینجامد اگر نیاز به گرافت های بیشتری داشته باشید. این روش در ایران با نام روش FIT نیز شناخته میشود. روش FUT شامل برداشتن نواری از پوست سر میشود که سپس خود آن نوار به هزاران گرافت جداگانه تقسیم میشود. این پروسه کمی سریعتر است اما به هر حال چند ساعتی طول میکشد.

مزایا و معایب کاشت مو به روش FUE

مزایای روش FUE:

  • از آنجایی که گرافت ها به صورت جداگانه انجام میشوند، بعد از عمل مقدار زیادی زخم به جا نمیماند. ممکن است چندین جای زخم به اندازه نوک سوزن در جاهای مختلف داشته باشید اما به سختی قابل مشاهده خواهند بود. اگر دوست دارید موهای خود را کوتاه کنید به این معنا نیست که نتوانید به خاطر وجود زخم ها این کار را بکنید.
  • روش FUE ممکن است گزینه بهتری برای افرادی باشد که به پوشش زیادی نیاز ندارند و درنتیجه نیازی به گرافت های زیادی هم نخواهد بود.
  • روشی است کاملا بدون درد.
  • نتایج طبیعی طولانی مدت به همراه دارد.
  • روند بازیابی سریعتر است چرا که سوراخ ها بعد از عمل برداشتن، بسیار کوچک هستند. FUT یک ناحیه بزرگتری را تحت تاثیر قرار میدهد و درنتیجه نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی دارد.
  • به دلیل وجود زخم در روش FUT، ورزش و فعالیت هایتان محدود میشود درحالی که شما بلافاصله بعد از کاشت مو به روش FUE میتوانید سراغ فعالیت های روزمره زندگی تان بروید.
  • با روش FUE میتوانید موهای خود را از جاهای دیگر بدن مثل موی قفسه سینه یا ریش، بردارید.
  • اگر پوست سر شما خیلی سفت یا شل باشد، روش FUE گزینه بهتری برای محدود کردن جای زخم خواهد بود.
مقاله مرتبط   شرایط بازار کار کمک پرستاری برای مهاجرت

معایب روش FUE:

  • کاشت مو شامل جراحی است.
  • FUT قادر به تولید گرافت های باکیفیت بیشتر و بهتری است.
  • تکرار مکرر روش FUE میتواند منجر به زخم های بیشتر شود درحالی که با FUT بدون در نظر گرفتن روش های بعدی، فقط یک جای زخم خواهید داشت.
  • برای انجام FUE، لازم است که سر یا حداقل ناحیه اهدا کننده را اصلاح کنید.
  • این روش ممکن است بیشتر از یک جلسه لازم داشته باشد چرا که مدتی طول میکشد تا پیوندها به صورت جداگانه برداشته شود.
  • روش گرانتری هم هست.

مزایای روش FUT:

  • پروسه برداشت گرافت به روش FUT بالاترین عملکرد مو را در بر میگیرد، بنابراین، اگر به دنبال پوشش بیشتری هستید، این روش مناسب شماست.
  • به دلیل وجود زخم در این برداشت نواری، بهتر است سرتان را اصلاح نکنید چرا که موهای بلند میتوانند آن را بپوشانند درحالی که در روش FUE لازم است موهایتان را بتراشید.
  • به طور کلی برای انجام اقدامات FUT زمان کمتری لازم است.
  • روش های FUE به ازای هر فولیکول هزینه برمیدارد بنابراین روش FUT مقرون به صرفه و ارزانتر است.
  • روشی بدون درد با بهبودی سریع است.
  • نتایج طبیعی طولانی مدتی را به همراه دارد.
  • در صورت انجام مراحل بعدی، جای زخم کمتری خواهد داشت.

معایب روش FUT:

  • کاشت مو شامل جراحی است.
  • زخم قابل توجهی روی سرتان ایجاد میشود اما پشت سرتان است و میتوانید آن را بپوشانید.
  • پروسه بازیابی این جراحی طولانی تر از روش FUE است.
  • با انجام این جراحی مجبور هستید ورزش و برخی فعالیت هایتان را محدود کنید تا بتوانید زخم هایتان را به طور کامل ترمیم کنید.
  • شاید گزینه خوبی برای کسانی که پوست سرشان خیلی سفت یا خیلی شل است، نباشد.

کدام یکی از انواع کاشت مو بهتر است؟

هردوی این روش هایی که بالاتر معرفی کردیم، مدرن هستند و میزان موفقیتشان بسیار بالاست و نتایجی که با انجام این روش ها به دست می آید، کاملا طبیعی است. در مقایسه با دیگر روش های کاشت مو، این روشها، راه حل های امکان پذیر و بهتری به حساب می آیند. بر همین اساس، وقتی شما این دو روش را مقابل یکدیگر قرار میدهید، FUE و FUT هردو فاکتورهایی دارند که مزیتی نسبت به دیگری محسوب میشود. روش FUT گرافت های موی بهتری ایجاد میکند و ارزانتر است اما جای زخم بیشتری دارد و مدت زمان بازیابی و نقاهت شما بعد از جراحی نیز طولانی تر خواهد بود. در روش FUE، جای زخم کمتر است و پروسه نقاهت نیز کوتاهتر خواهد بود و همچنین روی پوست سری که خیلی سفت یا شل باشد، نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. اما نکته مهم درباره این روش گران قیمت بودن آن است.

البته لازم به ذکر است که بگوییم روش ترکیبی این دو هم وجود دارد. که درمانی است کاملا شگفت انگیز از مزیت های هردوی این روش ها بهره میبرد و بهترین نتیجه را برای فرد، رقم میزند. درنهایت این که کدام روش برای شما بهتر است به شما و نتایج مشاوره ای که با پزشکتان دارید، بستگی دارد. مطمئن باشید جراح شما پیش از این که دست به کار شود، با شما مشورت خواهد کرد.

مقاله مرتبط   لیست تخصص ها و کارمندان شاغل در یک مطب دندانپزشکی

این یا آن؟

در این مطلب از وبلاگ مرکز سلامت ایرانیان با انواع کاشت مو آشنا شدیم. شناخت انواع روش های کاشت مو به شما کمک میکند تا اول از همه بیشتر سر در بیاورید که قرار است با سرتان چه کار کنند و بعد بدانید کدام روش با شرایط شما سازگارتر است. درنهایت انتخاب نهایی تان زمانی اتفاق می افتد که با پزشکتان صحبت و مشورت کافی کرده باشید و همه شرایط مربوط به مو و پوست سرتان بررسی شده باشد.

در دوره کاشت مو سرفصل ها به طور کامل آموزش داده می شوند.

همه چیز درباره FIT و FUT

کاشت مو به روش FIT  :

یکی از بهترین روش های کاشت مو که در آن از یک پانچ گرد کوچک برای استخراج واحد های فولیکولی مو از یک ناحیه با رشد موهای متراکم به منطقه بدون مو استفاده میشود. در این روش گرافت های مو به صورت گروهی یا دانه ای از پشت سر بیمار برداشته میشود. این کار با هولدر دستی صورت میگیرد که هیچگونه جراحی در آن وجود ندارد بلکه فرآیند کاشت به صورت سرپایی و با روش بی حسی انجام میشود.

آشنایی با وظایف کاشت کار مو

مزایای روش  FIT :

1- امکان برداشت موهای بیشتر در جلسات متعدد و متوالی

2- امکان انجام در افرادی که به دلایلی از قبیل عدم تمایل به انجام جراحی

3- امکان انجام آن در اشخاصی که تراکم موی ناحیه دهنده پیوند اندک است

4- خونریزی بسیار کم

5- عدم نیاز به پانسمان

6- مراقبت اختصاصی از زخم و عدم باقی ماندن اسکار

معایب روش  FUT :

1- طولانی بودن زمان آن

2- احتمال آسیب رسیدن به ناحیه زاینده ریشه مو در حین برداشت با پانچ

3- محدودیت تعداد برداشت در یک جلسه و کاهش زمان حیات پیوندها بر اثر طولانی بودن روند کار

 

انواع روش های کاشت مو در دوره کاشت مو آموزش داده می شوند.

مقایسه روش  FUT و FIT :

1- در روش کاشت مو  FIT با توجه به درآوردن فولیکول موها بدون روش جراحی و اینکه به هنگام خارج کردن گرافت ها ریشه موها قابل رویت نیست احتمال آسیب دیدگی پیاز موها وجود دارد و حدود 40% از گزافت های کاشته شده رشد نخواهند کرددر حالی که در روش  FUT  نزدیک به 100 % گرافت ها رشد نخواهند کرد.

2- در روش  FIT کل موهای سر میبایست کوتاه بشود در حالی که در روش FUT فقط موهای ناحیه کاشت کوتاه میشوند.

3- طولانی بودن مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT که در روش FUT این مدت  5-7 ساعت در حالی که در روش  FIT این مدت بین 7-10 ساعت به طول می انجامد.مرکز سلامت ایرانیان

به این post امتیاز دهید
نوشته قبلی

وظایف تکنسین داروخانه چیست؟

نوشته بعدی

تکنسین داروخانه کیست؟

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مشاوره رایگان همه دوره ها